معرفی انواع ظروف استیل پزشکی و جراحی

یکی از اصلی ترین نیازهای هر اتاق عملی، ظروف آن هستند. این وسایل شاید آن قدر که به نظر می رسد اهمیت نداشته باشند اما حضور و انتخاب درست آن ها یکی از مهم ترین نکاتی است که هر پزشکی به آن آگاه است. این ظروف می توانند از جنس شیشه، پلاستیک و استیل باشند. موضوع ما در این مقاله ظروف استیل هستند. این ظروف به دلیل مقاومت بی نظیرشان در برابر انواع مواد شیمیایی، یکی از محبوب ترین جنس ها برای استفاده در اتاق عمل ها هستند.  

انواع ظروف استیل آزمایشگاهی

ظروف استیل پزشکی چیست؟

در طی عمل های جراحی، حضور ظروف استیل نه تنها رایج است بلکه بسیار مهم نیز هست. این ظروف باعث می شوند تا پزشک و تمام پرسنل اتاق عمل مدیریت بهتری نسبت به تمام ابزار و وسایل داشته باشند و دسترسی به آن ها برایشان راحت تر باشد. تنوع این ظروف بسیار زیاد است و هرکدام کاربرد به خصوص خود را دارند اما جنس همگی آن ها از استیل ضدزنگ بوده تا در مواجه با آب و سایر مواد، تغییر رنگ و حالت ندهند. در این بخش قصد داریم تا شما را با پرکاربردترین ظروف استیل پزشکی آشنا کنیم. 

انواع ظروف استیل پزشکی

کیدنی تری/ رسیور (Kidney Tray/Receiver)

در زبان انگلیسی کلمه کیدنی به معنی "کلیه" است. این ظرف استیل به دلیل شباهت ظاهری به کلیه انسان، کیدنی تری نام گرفته است. گاهی کیدنی تری را به نام حوضچه استفراغ (emesis basin) نیز می شناسند. این ظرف استیل وزن بسیار کمی دارد و به دلیل شکل ظاهری خاص، می توان آن را به راحتی در نزدیکی بیمار برای جمع آوری ترشحات ناشی از عمل جراحی، قرار دادن نمونه ها، جابه جایی ابزار و گاهی جمع آوری استفراغ او استفاده کرد. از کیدنی تری ها می توان پس از استریل کردن بارها و بارها استفاده کرد. از آن جایی که این کاسه نیز مانند تمام ظروف استیل دیگر از جنس استیل ضدزنگ ساخته شده، می توان از ماندگاری بالای آن مطمئن بود. 

خرید کیدنی تری پزشکی

تری استریل (Sterilization Tray)

یکی دیگر از ظروف استیل مورد استفاده، سینی استریل است. همانطور که گفتیم، ظروف استیل را می توان بعد از استریل کردن بارها استفاده کرد بنابراین می توان نتیجه گرفت که این ابزار را می توان درون اتوکلاو یا هر تجهیزات استریل دیگری قرار داد. از این سینی برای قرار دادن ابزار جراحی و تمام لوازمی که نیاز به استریل دارند درون اتوکلاو استفاده کرد. این ابزار می تواند در دو نوع درب دار و بدون درب تولید شود. 

ممکن است این سوال پیش بیاید که اگر تمامی ظروف استیل قابلیت اتوکلاو دارند، چرا باید از سینی مخصوص برای استریل ابزار استفاده کرد؟ پاسخ این سوال، تفاوت کوچکی است که این سینی با سایر ظرف ها دارد و آن هم وجود دستگیره سیلیکونی برای جابه جا کردن راحت آن درون اتوکلاو است. 

انواع ظروف استیل پزشکی

لگن بیمار (Bedpan)

گاهی اوقات بیمار توانایی جابه جایی ندارد یا حتی ممکن است در زیر عمل جراحی باشد. بنابراین در این جور مواقع از لگن بیمار یا Bedpan استفاده می شود. این ابزار می تواند در نوع فلزی و پلاستیکی باشد اما نوع فلزی آن از جهت چندین بار قابل استفاده بودن به صرفه تر است. 

سینی ابزار (Instrument Tray)

برای نگهداری و حفظ استریل ابزار در طول عمل جراحی از سینی های ابزار استفاده می شود.این سینی ها بسیار شبیه به سینی های استریل هستند با این تفاوت که درب ندارند و معمولا از نظر ابعاد از آن ها بزرگ تر هستند. 

منبع: مقاله ?What Are The Different Types Of Hospital Holloware وب سایت gwsmed در تاریخ 22 آپریل 2020

پیپت شور (Pipette Washer)

پیپت های آزمایشگاهی و پزشکی ظروف بسیار ظریفی هستند که پیش تر در مقاله "آشنایی با انواع ظروف شیشه ای آزمایشگاهی" به آن ها پرداخته ایم. برای شستشوی این وسایل نیاز به ابزار خاصی داریم که علاوه بر رعایت بهداشت کامل پیپت، بتواند بدون آسیب زدن به آن این کار را انجام دهد. بنابراین نمی توان از ارلن شور یا دیگر تجهیزات استفاده کرد. در این مواقع وسیله ای به نام پیپت شور به کمک ما می آید. 

انواع پیپت شوی 

  • پیپت شوی دستی: نوع دستی پیپت شوی ساختار بسیار ساده ای دارد. این ابزار یه برس نرم و یک دسته باریک فلزی است که در اندازه های مختلف تولید می شود. 
  • پیپت شوی اتوماتیک: این شوینده پیپت که در دو نوع استیل و پلاستیکی موجود است، کار را بسیار راحت تر کرده است. می توان پیپت ها را همه باهم درون این دستگاه قرار دهیم و مطمئن باشیم که به آن ها در حین شستشو آسیبی نمی رسد. 

بیکس گاز

پانسمان هایی که اکثرا در دندانپزشکی برای بیمار استفاده می شوند نیاز به استریل شدن دارند. اما طبیعتا نمی توان آن ها را بدون حفظ درون اتوکلاو قرار داد. به این منظور از ظرف های استیل یا بیکس گاز استفاده می کنیم. این ابزار درب دار بوده و می توان از آن برای استریل کردن سایر ابزارآلات ریز درون اتوکلاو استفاده کنیم. 

گالی پات (Gallipot)

یکی از ابزارهای استیل بیمارستانی، گالی پات است که از اتاق عمل گرفته تا بخش تزریق و آزمایشگاه و دندانپزشکی استفاده می‌ شود. از این ظرف استیل در مراکز درمانی مختلف برای نگهداری انواع داروها، پمادها، سواب الکلی و ... استفاده می‌ شود. این محصول بهداشتی پزشکی از جنس استیل ضدزنگ از مواد با کیفیت بالا ساخته شده‌ و قابلیت استریل با انواع ابزار و تجهیزات استریل را دارد. گالی پات ها را می توان از نظر جنس سازنده به دو دسته نوع سرامیکی و استیل تقسیم کرد که نوع استیل آن همان طور که گفتیم محبوبیت و کاربرد بیش تری دارد. البته امروزه جنس پلاستیکی گالی پات ها با استفاده از تکنولوژی روز و جنس پلی پروپیلن ساخته می شوند و کاملا مانند گالی پات های استیل عمل می کنند. 

پات استیل پزشکی

کاربرد گالی پات 

  •  نگهداری پمادها و داروها
  • لازم برای انجام پانسمان
  • گذاشتن پنبه‌ های کوچک و ریختن بتادین برای ضدعفونی
  •  جمع آوری نمونه

منبع: مقاله Hospital Hollowares وب سایت scaremedical 

چراغ الکلی (Spirit Lamp/Alcohol Burner)

چراغ الکلی یکی از تجهیزات پرکاربرد آزمایشگاهی و پزشکی است که از آن برای استریل کردن لوپ ها، سوزن ها و سایر ابزار های آزمایشگاهی و پزشکی در آزمایشگاه های میکروبیولوژی، مراکز بهداشتی و درمانی، پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی مورد استفاده قرار می گیرد. همان طور که از نامش مشخص است در این وسیله از الکل به عنوان سوخت استفاده می شود. این چراغ ها دودی تولید نمی کنند و دمای آن ها معمولا تا 260 درجه سانتی گراد (کم تر از چراغ بونزن) می رسد.  

انواع چراغ الکلی 

این چراغ ها بر اساس نوع ماده به کار رفته در ساخت مخزن آن به پنج نوع تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • چراغ الکلی شیشه ای
  • چراغ الکلی برنجی
  • چراغ الکلی فولادی
  • چراغ الکلی مسی
  • چراغ الکلی آلومینیومی

در میان چراغ های مختلف نام برده شده ، نوع شیشه ای کاربرد بسیار بیشتری دارد . چراغ های فلزی نسبت به شیشه ای دوام بیشتری دارند .

ویژگی های چراغ الکلی چیست؟

  • این چراغ از سه قسمت تشکیل شده است که عبارتند از یک مشعل، یک محفظه ی سوخت و یک پشتیبان که برای قرار دادن چراغ روی آن استفاده می شود.
  • استفاده آسان و راحت فقط با پر کردن مخزن از الکل
  • شعله کم
  • شعله ایجاد شده توسط این چراغ بدون دود است و با دمایی بین 500 تا 900 درجه ی فارنهایت می سوزد که این دما البته بستگی به محل شعله نیز دارد.
  • سبک هستند (بین 30 تا 60 گرم) و جا به جایی آن ها راحت است.

کلام آخر

ظروف استیل و فلزی از جمله پرکاربردترین ابزار پزشکی و بیمارستانی هستند. این ابزار در انواع و ابعاد متفاوتی از جمله کیدنی تری، سینی ابزار، چراغ الکلی و ... تولید می شوند. جنس استیل همیشه به جهت سازگاری بالا با مواد شیمیایی و قابلیت اتوکلاو مورد توجه جامعه پزشکی بوده است. ابزاری که در این مقاله به بررسی آن ها پرداختیم، کاربردی ترین آن ها هستند ولی توجه داشته باشید که تقریبا تمام ابزار و وسایل حرفه پزشکی را می شود در انواع شیشه، پلاستیک و استیل ساخت. اما  هر یک از آن ها مزایا و معایب خودشان را دارند. برای آشنایی با انواع ظروف شیشه ای و پلاستیکی می توانید به مقالات مرتبط آن ها در آکادمی یونیت مراجعه کنید. 

راهنمای جامع خرید اتوکلاو

راهنمای جامع خرید اتوکلاو

خرید اتوکلاو یا دستگاه استریل بخار به دلیل قیمت بالا، حساسیت کاری آن و همچنین عدم شناخت مشتریان از این دستگاه همواره با چالش هایی رو به رو است. در این مقاله به توضیح کوتاهی در مورد دستگاه اتوکلاو و راهنمای خرید آن خواهیم پرداخت .

ابزار و تکنیک های روت کانال دندان

ابزار و تکنیک های روت کانال دندان

بهتر است بدانید که پوسیدگی حتی می تواند در زیر خط لثه نیز اتفاق بیفتد. اگر به این پوسیدگی ها هرچه سریع تر رسیدگی نشود، به کانال ریشه (Root Canal) رسیده و تنها راه باقی مانده برای درمان آن درمان روت کانال یا روت کانال تراپی خواهد بود.

بهترین کشورها برای مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان کدامند؟

بهترین کشورها برای مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان کدامند؟

یکی از بزرگ ترین گروه های مهاجر در ایران، پزشکان و دندانپزشکان هستند. اما کدام کشورها بیش تر این قشر را به خود جذب می کند؟ شرایط مهاجرت به خارج از ایران چیست؟

راهنمای خرید اسید اچ دندانپزشکی و آشنایی با انواع آن

راهنمای خرید اسید اچ دندانپزشکی و آشنایی با انواع آن

اسید اچ در دندانپزشکی باعث افزایش سطح حفره، گیره کامپوزیت رزین ها و در نهایت باعث بهبود هماهنگی لبه ای ترمیم بوده و انتخاب و خرید صحیح آن می تواند تا حد بسیار زیادی در کیفیت ترمیم انجام شده موثر باشد. در این مطلب با بررسی ویژگی های مهم این اسید، شما را در خرید آن راهنمایی خواهیم کرد.

تست های نیمه کمی و کمی را بشناسید

تست های نیمه کمی و کمی را بشناسید

کنترل نیمه کمی در آزمایشات دقیقا مانند کنترل های کیفی هستند و در نتیجه آزمایش با عددی رو به رو نخواهیم شد. این نوع کنترل نیز صرفا از حضور یا عدم حضور ماده به ما خبر می دهد.