مشاوره خرید و قیمت دستگاه و مواد بلیچینگ

بلیچینگ دندان چیست؟

دندان ها به دلایل مختلفی ممکن است دچار تغییر رنگ شوند که در دندانپزشکی مواد و تجهیزات مختلفی برای سفیدتر کردن آن ها وجود دارد. یکی از این روش ها بلیچینگ دندان است. بلیچینگ (Bleaching) در زبان انگلیسی به معنای سفید کردن است که در دندانپزشکی نیز همان معنا را دارد. در واقع بلیچینگ دندان موادی از خانواده هیدروژن پراکسید هستند که به سفید کردن دندان کمک می کنند.

مواد بلیچینگ دندان به ساختار مینا یا انامل دندان وارد می شوند و با اکسید کردن مواد رنگ دانه بین کریستال های آن، باعث سفید شدن مینا می شوند. البته که کار بلیچینگ در این مرحله تمام نمی شود. مواد بلیچینگ به عمق بیش تری از دندان نفوذ کرده و دنتین را نیز سفید تر می کنند.

مقایسه بلیچینگ و کامپوزیت

تفاوت بلیچینگ دندان و کامپوزیت از زمین تا آسمان است. اولین تفاوت این دو ماده ترمیمی در کاربردشان است. همانطور که می دانید از کامپوزیت ها می توان برای تغییر فرم و شکل ظاهری دندان ها استفاده کرد ولی این کار با استفاده از بلیچینگ امکان پذیر نیست. در واقع تنها نقطه مشترک این دو ماده در سفید تر کردن رنگ دندان است.

دومین تفاوت اصلی میان بلیچینگ دندان و کامپوزیت در طول عمر آنهاست. کامپوزیت ها تا 15 سال دوام و ماندگاری دارند در صورتی که اثر بلیچینگ دندان بعد از 6 ماه از بین خواهد رفت.

به عنوان یکی دیگر از اصلی ترین تفاوت ها می توان به میزان سفید کنندگی این دو ماده اشاره کرد. بلچینیگ دندان تنها تا میزان مشخصی می تواند دندان ها را سفید کند. در صورتی که در مورد کامپوزیت ها تقریبا می توان گفت هیچ محدودیتی برای سفیدی دندان وجود ندارد.

انواع روش انجام بلیچینگ دندان

روش های مختلف بلیچینگ کاملا بستگی به نوع دندانی دارد که با آن سر و کار دارید. به طور کلی دندان ها را می توانیم به دو دسته دندان وایتال (زنده) و دندان نان وایتال (غیرزنده) تقسیم کنیم که در این قسمت به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

بلیچینگ دندان نان وایتال 

وقتی که دندان بعد از RCT (روت کانال تراپی) و به هر علتی مانند خارج نکردن کامل گوتاپرکا و یا باقی ماندن بافت پالپی در پالپ چمبر نیاز به بلیچینگ پیدا می کند به آن سفید کردن یا بلیچینگ دندان نان وایتال یا غیرزنده گفته می شود. ماده بلیچینگ برای این دندان ها داخل پالپ چمبر ریخته می شود. بعد از قرارگیری ماده بلیچینگ، سطح آن باید با پانسمان به خوبی سیل شود. چند روز به ماده بلیچینگ فرصت دهید و دوباره بیمار را ویزیت کنید. این کار را باید تا زمانی که به رنگ دلخواه برسید تکرار کنید.

بلیچینگ دندان وایتال 

بلیچینگ دندان وایتال را می توان به دو روش بلیچینگ هوم (بلیچینگ در خانه) و بلیچینگ آفیس (بلیچینگ در مطب دندانپزشک) انجام داد.

بلیچینگ هوم (Home bleaching)

در روش بلیچینگ هوم قالب دندانی آماده شده برای بیمار به همراه مواد سفید کننده به او تحویل داده می شود و فرد با توجه به دستورالعملی که از شما دریافت کرده است می تواند در خانه اقدام به سفید کردن دندان ها کند. نوع دیگری از بلیچینگ در خانه وجود دارد که به آن روش Over the counter یا تهیه ابزار بلیچینگ از داروخانه می گویند که روشی ضعیف تر از نوع اول می باشد.

بلیچینگ آفیس (Office bleaching)

روش بعدی انجام این کار درمان آفیس است که توسط شما و در مطب تخصصی انجام می گیرد. در این روش مواد دارای غلظت بالایی هستند و برای اعمال آن ها بر دندان از دستگاه های خاصی استفاده می شود. به همین دلیل رعایت نکات ایمنی بسیار مهم است و به هیچ عنوان نباید بدون نظارت انجام شود. هر چقدر که بلیچینگ با متد های صحیح تری انجام بگیرد، موثرتر واقع می شود.

مواد مختلفی برای بلیچینگ دندان وجود دارند که همگی از خانواده هیدروژن پراکساید هستند و با توجه به نوع درمان از هریک از آن ها استفاده می شود. با توجه به بررسی های انجام شده در مقالات، انتخاب نوع ماده بلیچینگ دندان بستگی به دو عامل اثربخشی و ایجاد حساسیت دندانی دارد. به طور معمول با توجه به در نظر گرفتن این دو عامل، برای درمان های خانگی از ماده کارباماید پروکساید با درصدهای 10 تا 30 درصد استفاده شده و برای درمان های داخل مطب از هیدروژن پروکساید 28 تا 38 درصد استفاده می شود.

به طور کلی از آن جایی که فرایند سفید کردن دندان ها یک فرایند وابسته به زمان و غلظت ماده بلیچینگ است و درمان خانگی هم می تواند نتیجه ای مشابه با درمان آفیس به شما بدهد اما قطعا در زمانی طولانی تر. بنابراین معیار انتخاب بین این دو روش را می توان بر خواست بیمار و زمان مورد نظر او برای رسیدن به نتیجه گذاشت.

دستگاه بلیچینگ چیست؟

یکی از روش های بلیچینگ آفیس استفاده از دستگاه بلیچینگ دندان می باشد.  دستگاه سفیدکننده دندان (بلیچینگ) از لحاظ نوع منبع نوری به دو دسته هالوژن و LED تقسیم بندی می‌شوند و بر روی آنها پراپی به صورت ARC قرار می‌گیرد تا سطح مقطع بیشتری را تحت تاثیر نور سرد قرار و بلیچینگ نماید. دستگاه بلیچینگ دندان به این صورت عمل می‌کند که هنگامی که لکه ای بر روی دندان ایجاد شود؛ دندانپزشک ماده‌ای به نام بلیچینگ که حاوی مقدار زیادی پراکساید هیدروژن با غلظت 30 تا 35 درصد و با مکانیسم اکسیدکنندگی بر روی بافت‌های نرم و سخت و مواد ترمیمی موجود در حفره دهان قرار می‌دهد؛ به این صورت که مواد شیمیایی از لایه‌های سطحی دندان عبور کرده و روی عواملی که موجب بدرنگی دندان شده، اثر می‌گذارد و آنها را بی‌ رنگ می‌ کند. 

نکاتی که حین خرید ماده بلیچینگ باید به آن توجه کنید

تا به این جا در مورد مواد بلیچینگ و روش انجام آن به طور کلی صحبت کردیم. در این قسمت شما را برای خرید بهترین مواد بلیچینگ دندان راهنمایی خواهیم کرد.

بلیچینگ دندان وایتال یا نان وایتال (دندان زنده و غیر زنده) 

همانطور که بالا گفته شد برای انتخاب و خرید بلیچینگ دندان باید اول نوع دندان را تعیین کنید. اگر دندانی که قصد بلیچینگ آن را دارید نان وایتال باشد بهتر است انتخاب شما به دو ماده سدیم پربورات و هیدروژن پراکساید یا ترکیب آن دو باشد.شما می توانید سدیم پربورات را  به صورت پودری از بازار تهیه کنید و با استفاده از آب یا محلول های دیگر رقیق سازی کنید. ژل های حاوی هیدروژن پراکساید نیز به صورت آماده در بازار موجود هستند.

اگر بخواهید دندان وایتال را سفید کنید ابتدا باید با توجه به شرایط دندان و خواست بیمار یکی از دو روش هوم بلیچینگ و یا آفیس بلیچینگ را انتخاب کنید. در هر کدام از این روش ها با توجه به معیارهایی مانند میزان دلخواه تغییر رنگ دندان، حساسیت دندان های بیمار، میزان تهاجمی بودن بلیچینگ، عادات غذایی بیمار، میزان همکاری او با شما و امکاناتی که در دسترس شما قرار دارد (مانند نوع فعال کننده نوری در اختیار) باید مواد بلیچینگ را انتخاب کنید.

بنابراین با توجه به این توضیحات نوع ماده فعال کننده یا بلیچینگ را از بین مواد سدیم پربورات، کارباماید پروکساید و یا هیدروژن پراکساید انتخاب کنید.

غلظت ماده بلیچینگ

بعد از آن که نوع ماده بلیچینگ را تعیین کردید نوبت به انتخاب درصد غلظت آن می رسد. این مورد به عوامل زیادی بستگی دارد. مثلا اگر بیماری با سابقه حساسیت دندانی اصرار بر انجام بلیچینگ آفیس داشت، بهتر است انتخاب شما کارباماید پروکساید باشد. زیرا همانطور که گفتیم مواد بلیچینگ آفیس غلظت های بالاتری نسبت به هوم بلیچینگ دارند بنابراین برای دندانی با سابقه حساسیت، کارباماید پروکساید انتخاب مناسب تری خواهد بود.

به طورکلی برای انتخاب درصد غلظت مواد اکتیو عواملی مانند شرایط بیمار، درخواست او برای میزان تغییر رنگ دندان، عادات غذایی و ... مهم خواهند شد.

روش فعال سازی ماده بلیچینگ دندان

مواد بلیچینگ برای فرایند سفیدسازی دندان ها نیاز به فعال شدن هیدروژن پراکساید دارند. این هیدروژن پراکساید در برخی از انواع مواد بلیچینگ دندان برای فعال شدن نیاز به یک عامل خارجی مانند بلیچینگ با لیزر دارند. بنابراین حتما پیش از انتخاب ماده بلیچینگ باید از خود بپرسید که آیا این ماده نیاز به فعال کننده جدا دارد یا خود آن به صورت شیمیایی یا گرمایی فعال خواهد شد؟ استفاده از فعال کننده نوری برای آن توصیه شده است یا خیر؟ و آیا دستگاه نوری شما متناسب با این ماده بلیچینگ هست یا خیر؟

وجود ماده ضد حساسیت در ماده بلیچینگ دندان

یکی دیگر از مهم ترین نکاتی که باید پیش از خرید بلیچینگ دندان به آن توجه کنید وجود یا عدم وجود ماده ضد حساسیت در بلیچینگ دندان است. آیا این ماده در بلیچینگ وجود دارد؟ آیا تیوبی تحت عنوان ماده ضدحساسیت در بسته بندی بلیچینگ گذاشته شده است یا خیر؟ اصلا آیا ماده بلیچینگ ما به استفاده از ماده ضدحساسیت نیاز دارد؟

قیمت مواد بلیچینگ دندان

یکی از محبوب ترین روش های سفید کردن دندان، بلیچینگ دندان است. این مواد سفید کننده در برند، درصد غلظت ، نوع فعال کننده و ... با یک دیگر تفاوت دارند که این تفاوت ها باعث ایجاد اختلاف در قیمت مواد بلیچینگ نیز شده اند. امروزه محدوده قیمت بلیچینگ دندان و همچنین تنوع آن بسیار گسترده شده است که همین موضوع انتخاب را برای شما سخت تر می کند. مطمئنا از اهمیت فاکتور قیمت در خرید مواد بلیچینگ نمی توان به هیچ عنوان چشم پوشی کرد اما نباید اجازه دهید که این عامل معیار اصلی انتخاب شما باشد.

خرید مواد بلیچینگ 

انتخاب بهترین مواد بلیچینگ به دلیل تنوع بالا در انواع، قیمت و برندهای سازنده بلیچینگ دندان انتخاب بین آن ها را سخت کرده است. از طرفی ماده بلیچینگ تاثیر بسزایی در کیفیت ترمیم و کار شما خواهد گذاشت. ما در یونیت شما را برای خرید بهترین مواد و تجهیزات دندانپزشکی و پزشکی راهنمایی می کنیم و با عرضه بهترین ها تجربه یک خرید آنلاین لذت بخش را برایتان فراهم خواهیم کرد.

 

مرتب سازی : حذف فیلتر
محدوده قیمت :
فقط کالای موجود
فقط تخفیف دارها
برند :
  • imed
  • ارسال سریع
  • منتخب یونیت
  • برنده کیفیت
selective product