بهترین کشورها برای مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان کدامند؟

در سال های اخیر آمار افرادی که قصد ترک ایران به مقصد کشورهای اروپایی و آمریکایی را دارند رشد چشمگیری داشته است. بیش ترین درخواست ها برای مهاجرت تحصیلی و کاری عنوان شده است. همه ما در اطرافیان خود کسان زیادی را می شناسیم که در سال های اخیر از ایران رفته اند و بعد از دانشجویان شاید یکی از بزرگ ترین گروه های مهاجر، پزشکان و دندانپزشکان باشند. اما کدام کشورها بیش تر این قشر را به خود جذب کرده اند؟ 

برای پاسخ به این سوال در این مقاله ما قصد داریم تا شما را از شرایط کشورهای مختلف برای اخذ ویزای کار پزشکی و اقامت آگاه کرده و به شما کمک کنیم تا بتوانید راحت ترین کشور برای مهاجرت پزشکان ایرانی را پیدا کنید. پس با ما همراه باشید.

شرایط مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان

چه عواملی بر انتخاب کشور مقصد اثر می گذارند؟

پزشکان به عنوان یکی از حیاتی ترین افراد جامعه، همیشه مورد نیاز کشورها هستند. بسیاری از پزشکان به دلایل مختلفی تصمیم به مهاجرت به کشورهای دیگر می گیرند اما با وجود اینکه همه کشورها به پزشکانی ماهر و متخصص نیاز دارند، نمی توانند شرایط لازم برای مهاجرت آن ها را فراهم کنند . در نتیجه شانس جذب پزشکان خوب به کشورشان را از دست می دهند. بنابراین می توان گفت که حق انتخاب با شماست. ابتدا باید بدانید که پیش از آن که شرایط هر کشور بسنجید باید بدانید که خودتان از مهاجرت چه می خواهید و به دنبال چه هستید؟ آیا برای موقعیت کاری بهتر مهاجرت می کنید؟ یا دلیل دیگری دارید؟ 

دلیل شما هرچه که باشد باید حتما پیش از مهاجرت به این سوال پاسخ دهید. 

در ادامه عوامل متعددی بر روی تصمیم شما اثر خواهند گذاشت. موقعیت اجتماعی شما، میزان تحصیلاتتان، میزان درآمد و وضعیت اقتصادی شما و… از جمله این عوامل می باشند که شما می بایست در هنگام تصمیم گیری، توجه کافی به آن ها داشته باشید. به طور کلی تمام عوامل ریز و درشت در پروسه مهاجرت در زیرشاخه همین چهار گروه قرار می گیرند. 

مدارک کلی مورد نیاز برای مهاجرت

آشنایی با زبان

طبیعتا یکی از اولین شروط ورود به یک کشور جدید بلد بودن زبان بومی آن ها است. این که زبان آن کشور را بلد باشید نه تنها باعث تسریع فرایند مهاجرتتان شده بلکه باعث می شود بتوانید سریع تر با محیط و افراد وفق داده شوید. این کار در نهایت می تواند در پیدا کردن کار، خانه، دوست و ... بسیار به شما کمک کند. 

میزان تحصیلات

اگر قصد مهاجرت تحصیلی داشته باشید، سطح تحصیلات در واقع نمایانگر آینده شما خواهد بود و اگر می خواهید از طریق کاری اقدام به مهاجرت کنید لازم است که به کشور مقصد اذعان دارید که مدرک تحصیلی شما چست. طبیعتا داشتن مدرک تحصیلی بالاتر شانس شما برای پذیرش را افزایش می دهد. 

داشتن سابقه کار

همانطور که در ایران در صورت داشته سابقه کار جایگاه بالاتری به دست خواهید آورد، در پروسه مهاجرت نیز به همین شکل است. اگر سابقه کار در هر زمینه ای داشته باشید (شما که پزشک هستید که چه بهتر)، احتمال آن که جایگاه بهتری به دست آورید بسیار بالاتر است. 

نداشتن محدودیت سنی 

در پایان تمام این ها، هر کشوری برای پذیرش افراد شرط سنی خاص خود را دارد. می توان گفت تقریبا هیچ کشوری افراد سن بالا را جذب نمی کند زیرا معتقد است این افراد به زودی برایش تبدیل به هزینه می شوند. بنابراین هرچه سن شما کمتر باشد، احتمال پذیرش شما توسط کشور مقصد بیش تر است. 

داشتن مدارک مورد نیاز 
مدارک مورد نیاز برای اقدام به مهاجرت به هر کشوری شامل موارد زیر است:

  • مدارک شناسایی
  • مدارک شغلی
  • گواهی عدم سوء پیشینه
  • مدارک تحصیلی
  • گواهی وضعیت سلامتی
  • تاییدیه های بانکی

در این قسمت، ضمن آگاه بودن از موارد گفته شده، قصد داریم تا به معرفی و بررسی شرایط و قوانین کشورهای مختلف پرداخته تا شما بتوانید با توجه به موقعیت خود، راحت ترین کشور برای مهاجرت پزشکان را پیدا کنید.

یکی از معیار های لازم برای مهاجرت به یک کشور، وضعیت اقتصادی آن و میزان درآمدی است که فرد متقاضی در ازای انجام وظیفه خود می بایست دریافت کند. میزان امنیت و امکانات موجود در کشور نیز از دیگر شرایط یک کشور خوب خواهد بود.

بهترین کشورها برای مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان

کانادا، استرالیا، انگلیس، آلمان، نروژ، سوئد، دانمارک، اتریش و ایالات متحده آمریکا! 

می توان گفت که تمامی کشورها در دنیا همیشه به پزشک و دندانپزشک و به طور کلی افراد مشغول در حوزه درمانی نیاز دارند. اما کشورهایی که در بالا مشاهده می کنید، بیش ترین آمار پذیرش این اقشار را دارند. این نشان می دهد که نه تنها شرایط مناسبی برای پذیرش دارند بلکه منتخب پزشکان نیز هستند. در این قسمت به بررسی شرایط هریک از این کشورها خواهیم پرداخت. 

کانادا

می توان گفت هرجا که سخن از مهاجرت است، نام کشور کانادا می درخشد. تقریبا می توان گفت که این کشور همیشه جزو اولین گزینه های مهاجرتی برای تمام اقشار است. 

انواع مختلفی از ویزا وجود دارد که متقاضیان با توجه به هدفی که از مهاجرت دارند باید از یک نوع ویزای خاص استفاده کنند. ویزایی که پزشکان برای مهاجرت به کانادا باید از آن استفاده کنند، ویزای کارکنان ماهر فدرال کانادا است. در نظر داشته باشید که مواردی از جمله داشتن نمره زبان بالا و داشتن پیشنهاد شغلی از یک کارفرمای معتبر در کانادا می تواند روند مهاجرتی شما را تسریع کند.

مهاجرت پزشکان به کانادا

یکی از دلایلی که باعث شده است کانادا را به عنوان راحت ترین کشور برای مهاجرت به حساب آورند، شرایط مهاجرت پزشکان به کانادا است. حالا چرا؟

  • مشاغل پزشکی به عنوان یک حرفه کاملا شناخته شده در کانادا و دیگر کشورها باعث شده است تا نیاز روز افزون به این شغل مهاجران خارجی را به این کشور بکشاند. مهاجرین می دانند که انتهای مسیر مهاجرت آن ها به کانادا، اخذ اقامت کانادا است به همین دلیل بیش از پیش ترغیب می شوند تا خودشان را به این کشور برسانند.
  • مورد دیگر آن است که به طور معمول برای کار در بسیاری از کشورهای اروپای غربی و اروپای شرقی باید حتما دعوت نامه داشته باشید اما شرایط کاری در کانادا کمی متفاوت است و نیازی به داشتن دعوت نامه از همان ابتدا نیست. چیزی که برای کانادا اهمیت دارد، معادل سازی مدارک تحصیلی با WES در کانادا است تا مدرک دریافتی شما از کشور مبدا همانند مدرک پزشکی کشور مقصد یعنی کانادا باشد. 

استرالیا

در سالیان اخیر، مهاجرت پزشکان به استرالیا رشد زیادی پیدا کرده است و علت اصلی آن هم نیاز شدید استرالیا به نیروی کار ماهر پزشکی و همچنین درآمد و شرایط خوب زندگی پزشکان در کشور استرالیا است. چرا استرالیا؟

  • درآمد پزشکان در این کشور از بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی کانادا نیز بیش تر است. درآمد پزشکان در استرالیا به نسبت سابقه کار و تخصص بسیار متغیر است. به طور مثال، پایه دریافتی پزشکان عمومی با سابقه کار اندک، کمی بیشتر از 100،000 دلار استرالیا در سال است که این رقم با افزایش سابقه کار و تجربه تا 400،000 دلار استرالیا در سال نیز میتواند افزایش یابد. درآمد پزشکان متخصص هم میتواند به بیشتر از نیم میلیون دلار استرالیا در سال برسد.
  • در حال حاضر، کشورهایی مانند آمریکا،کانادا و نیوزیلند شرایط بسیار سختی برای مهاجرت پزشکان در نظر گرفته اند و عملا حتی بعد از گذراندن امتحانات متعدد ، شانس کمی برای ورود به عرصه پزشکی و طبابت در این کشور ها وجود دارد. این در حالی است که استرالیا به دلایل مختلف از جمله مدیریت کووید ۱۹، سن بالای جمعیت و همچنین تعداد اندک پزشکان نسبت به جمعیت، نیاز زیادی به پزشکان ، پرستاران و بسیاری دیگر از رشته های درمانی دارد و شرایط پذیرش آن به مراتب آسانتر از سایر کشورها است.

شرایط مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان

انگلیس

کشور انگلیس مقصد پرطرفدار بعدی است. این کشور با همه گیری کرونا در دنیا قوانین جدیدی برای پذیرش کادر درمان وضع کرد که شاید برایتان جالب باشد. 

  • منزل رایگان: یکی از اصلی ترین تسهیلات در نظر گرفته شده برای مهاجرت پزشکان عمومی و متخصصان به انگلستان، دریافت منزل مسکونی رایگان است که از جهات مختلفی موجب سهولت در مهاجرت خواهد بود. کاهش چشمگیر هزینه ها، عبور از دشواری های مرسوم برای اجاره و یا خرید مسکن، و رفع نگرانی های رزرو مسکن و اقامت بلافاصله پس از ورود به انگلیس از جمله مزایای اختصاص منزل مسکونی برای مهاجرت پزشکان و متخصصان به انگلستان می باشدکه دست کم تا پایان دوره کارورزی در اختیار آنان خواهد بود.
  • عدم نیاز به ارائه تمکن مالی: یکی از بهترین ویژگی های طرح جدید اعزام پزشک به انگلستان، عدم نیاز به ارائه تمکن مالی برای اخذ ویزا است. در اکثر کشورهای اروپایی برای اخذ ویزای کار حتی در کادر درمان، نیاز به ارائه حساب بانکی و یا سند ملکی برای اثبات تمکن مالی بود که با تسهیلات در نظر گرفته شد، شرط تمکن مالی برای مهاجرت پزشک به انگلستان لغو شده است.
  • پیکاپ فرودگاهی: پزشک پس از اخذ ویزای کاری و دریافت بلیط رایگان برای سفر پزشکان به انگلیس، اقدام به سفر نموده و پس از رسیدن به فردگاه شهر مقصد در کشور انگلستان، از سوی کارفرما مورد استقبال قرار گرفته و با خودرو تا محل اقامت و یا کار همراهی خواهد شد.

شرایط مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان

  • اعطای ویزای کار به همسر: پس از اخذ پذیرش توسط پزشکان و متخصصان در انگلستان، برای همسر پزشکان یک ویزای کاری به مدت اعتبار ویزای اقدام کننده اصلی صادر شده تا شخص بتواند با اطمینان خاطر برای کاریابی اقدام کند و به زندگی اجتماعی و اقتصادی خود در کشور مقصد ادامه دهد.
  • امکان تحصیل رایگان فرزندان: فرزندان پزشکان شاغل در کادر درمان و همچنین متخصصین، پس از دریافت اجازه کار توسط والدین خود امکان تحصیل رایگان در مدارس بین المللی بریتانیا را  خواهند داشت و می توانند در هر مقطع تحصیلی که هستند، اقدام به ادامه تحصیل در بهترین مدارس و دانشگاه های این کشور نمایند.

آلمان

کشور دیگری که به یکی از جذب کننده های پزشک تبدیل شده است آلمان است. در این کشور تعداد بیمارستان و مراکز درمانی بسیار زیاد و تعداد کادر درمان کم است. در بسیاری از شهرهای کوچک و روستاهای این کشور کمبود کادر درمان احساس می شود. بنابراین با آغوشی باز از مهاجران با مدارک پزشکی استقبال می کند. 

از دلایل دیگر مهاجرت به آلمان می توان به دستمزد بالا اشاره کرد. این کشور به نسبت کشورهای اروپایی دستمزد بالایی را بای پزشکان و فعالان حوزه سلامت در نظر گرفته است. اما برای مهاجرت دلایل محکم تری لازم است. از حمله دلایل مهاجرت پزشکان به آلمان عبارتند از:

شرایط مهاجرت پزشکان و دندانپزشکان

  • پس از مدتی با دارا بودن شرایط لازم، می‌توان مطب تأسیس کرد. معمولا 3 سال پس از اشتغال در بیمارستان یا کلینیک، می‌توان مجوز تأسیس مطب را از دولت دریافت کرد.
  • امکان گذراندن دوره‌های تخصصی در کشور آلمان وجود دارد.
  •  تحصیلات و آموزش برای فرزندان بالای سه سال رایگان است.
  • امکان اشتغال تمام‌ وقت برای همسر متقاضی فراهم است.
  • پیدا کردن پیشنهاد شغلی از طریق مؤسسات کاریابی در آلمان به‌ راحتی انجام می‌ شود.
  • اقامت به صورت موقت 18 ماهه اعطا می‌ شود.
  • پس از 5 سال امکان دریافت اقامت دائم وجود دارد.
  • پس از 7 سال امکان دریافت پاسپورت و تابعیت آلمانی فراهم است.
  • مهاجرت به آلمان برای پزشکان، همراه اعضای خانواده با شرط تأمین امکانات زندگی و تهیه بیمه درمانی امکان‌پذیر است.

نروژ

در بین کشورهای اروپایی، نروژ دومین کشور پرطرفدار پزشکان و دندانپزشکان است. اما چرا؟ 

شرایط مهاجرت پزشکان به نروژ

  • یکی از مواردی که می تواند انگیزه بسیار زیادی در پزشکان برای اقدام برای معادل سازی و کار در نروژ به حساب آید درآمد پزشکان در نروژ است. اگرچه این کشور از نظر هزینه ای کشور گران تری نسبت به بسیار دیگر از کشورهای اروپایی به حساب می آید اما از جانب دیگر می بینیم که سطح حقوق و دستمزد نیروی کار و بخصوص پزشکان در این کشور بسیار مطلوب و ارزشمند است. البته ذکر این نکته ضروری است که درآمد پزشکان در نروژ مانند بسیاری دیگر از کشورها با توجه به تخصصی که فرد دارد متغیر بوده و نمی توان مبلغ مشخصی را برای کار پزشکان در نظر گرفت اما مطابق آمارهای بدست آمده از سایت های معتبر این کشور حقوق پزشکان از 112,000 یورو در سال آغاز می گردد و برخی پزشکان حقوقی معادل با 215,000 یورو دریافت می نمایند که مبالغ بسیار خوبی برای یک زندگی مرفه در اروپا به شمار می رود. البته طبق این آمار میانگین درآمد پزشکان در نروژ نیز حدود 160,000 یورو خواهد بود.
  • به طور میانگین می توان هزینه های زندگی در نروژ را بین 1200 تا 1500 یورو عنوان کرد. 
  • در این کشور تحصیل زبان نروژی با هزینه های بسیار پایین برای متقاضیان امکان پذیر است. 
  • امکان کار پاره وقت برای شخص پزشک وجود دارد. 
  • امکان دریافت ویزای همراه به صورت همزمان وجود دارد. 
  • فرزندان پزشک به صورت کاملا رایگان می توانند در نروژ تحصیل کنند. 
  • پس از پنج سال اقامت دائم این کشور را دریافت خواهید کرد. 
  • به دلیل نیاز بالا به کادر درمان شانس پیدا کردن کار بسیار بالاست. 
  • امکان کار تمام وقت برای همراهان بالای 18 سال وجود دارد.

 سوئد

یکی از محبوب ترین روش های مخاجرت پزشکان به سوئد از طریق کار است. این مهاجرت به سوئد به دو دسته مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می شود. مهاجرت کاری به صورت مستقیم به این معناست که شخص با دریافت پیشنهاد کاری به صورت مستقیم وارد بخش مربوطه می شود و مشغول به کار می شود. اما در مورد پزشکان تا قبل از معادل سازی مدارکشان این امکان وجود ندارد. بنابراین اگر پزشکان قصد مهاجرت کاری به سوئد را دارند باید برای معادل سازی مدارکشان به صورت حضوری وارد خاک این کشور شده و اقدام کنند. چرا سوئد می تواند مقصد مناسبی برای پزشکان باشد؟

مهاجرت به سوئد

  • کشور سوئد از نظر احترام به خانواده قوانین بسیار سفت و سختی دارد و یکی از مهمترین و بزرگترین مزیت های کشور سوئد این می باشد که خانواده را از یکدیگر جدا نمیسازد. تقریباً تمامی ویزاهای سوئد نظیر تحصیلی و سرمایه گذاری و کاری امکان ویزای همراه همزمان وجود دارد
  • سوئد پس از 5 سال زندگی قانونی در این کشور و کار و پرداخت مالیات امکان درخواست اقامت دائم وجود دارد و در صورتی که اداره مهاجرت متقاعد شود شخص با فرهنگ و زندگی سوئدی سازگار شده است بدون مشکل به او اقامت دائم و پاسپورت سوئد اعطا می شود.
  • ممکن است زبان این کشور برایتان بسیار سخت باشد اما در صورت یادگیری آن و گذراندن آزمون ها و اخذ مدرک می توانید در مراکز درمانی دولتی مشغول به کار شوید. 

دانمارک

 آیا دانمارک، کشور مناسبی برای مهاجرت پزشکان به شمار می رود؟ 

دانمارک از جمله کشورهای حوزه اسکاندیناوی است که اشتغال به کار پزشکان در این کشور مانند بسیاری از کشورهای دیگر نیازمند این است که متقاضی مهاجرت به دانمارک، اول مدرک پزشکی خود را معادل سازی کند. کشور دانمارک در بین کشورهای اروپایی در مقام دوم پرداخت دستمزد به پزشکان می باشد. بر اساس آخرین آمار، درآمد پزشکان در این کشور حدود 63 هزار دلار معادل 45 هزار یورو است که با توجه به نوع تخصص افزایش پیدا می کند.

شرایط مهاجرت پزشکان به دانمارک

چرا دانمارک را انتخاب کنید؟

  • دولت کشور دانمارک از پزشکان بسیار حمایت کرده و از آنجایی که هزینه درمان برای اتباع این کشور و حتی اکثر اتباع کشورهای دیگر تقریباً برابر با صفر است، افراد بلافاصله در صورت روبرو شدن با مشکلی در زمینه سلامتی به پزشکان مراجعه می‌نمایند. بنابراین کار شما از لحظه ورود تضمین شده است. 
  • دانمارک یکی از کشورهایی است که شدیدا برای شان و منزلت پزشکان ارزش قائل است بنابراین در این کشور از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار خواهید شد.
  • اخذ پاسپورت و اقامت دانمارک نیز از دیگر مزایای مهاجرت به این کشور است. 

اتریش

این کشور مانند سایر کشورهای اروپایی نیاز به معادل سازی مدرک دارد اما در صورت معادل سازی هزینه ادامه تحصیل برای پزشکان از سال 2021 به بعد رایگان شده است. در کنار این هزینه زندگی در اتریش نیز نسبت به سایر کشورها به طور محسوسی پایین تر است. از طرفی برای پزشکان این امکان فراهم شده است که همزمان با تحصیل در دانشگاه، 30 ساعت در هفته را کار کنند یا در کلاس‌های یادگیری زبان آلمانی و انگلیسی شرکت کنند. سه دانشگاه به نام ‎های اینسبرک (Innsbruck)، گراتس (Graz) و مدیکال وین (Medical)، عنوان بهترین دانشگاه‌های اتریش در رشته پزشکی را به خود اختصاص داده‌اند.

شرایط مهاجرت پزشکان به اتریش

ایالات متحده آمریکا

تا به این جا تمامی کشورهای مورد بررسی نیاز به معادل سازی مدارک پزشکی داشتند و آمریکا نیز از این قانون مستثنی نیست. معادل سازی مدرک در آمریکا با گذراندن آزمون هایی امکان پذیر است. پزشکان برای شرکت در این آزمون ها ابتدا باید دوره های آموزشی را بگذرانند. این آزمون ها موسوم به آزمون های USMLA هستند و افراد با کسب نمره قبولی در این آزمون امکان دریافت مجوز کار آمریکا را خواهند داشت. دوره های آموزشی برای شرکت در آزمون های USMLA با توجه به تخصص پزشکان تعیین می گردد. شهریه این دوره ها در حدود 20،000 دلار می باشد. برای گرفتن ویزای کاری آمریکا باید از طرف صاحب کار یا کارفرما دعوتنامه دریافت کرده باشید که این اولین اصل ورود به آمریکا است. 

شرایط مهاجرت پزشکان به آمریکا

چرا آمریکا را برای مهاجرت انتخاب کنیم؟

  • درآمد پزشکان در آمریکا بسیار مناسب است. میانگین حقوق پزشکان در آمریکا حدود 210،000 دلار در سال تخمین زده می شود. 
  • مهاجرت کاری پزشکان به آمریکا، امکان دریافت ویزای همراه برای همسر و فرزندان زیر 18 سال را نیز فراهم می کند. شما به عنوان پزشک، ۱ تا ۲ ماه بعد از دریافت ویزای کار آمریکا می توانید برای گرفتن ویزای الصاق خانواده اقدام کنید. برای انجام این امر باید ثابت کنید که برخوردار از تمکن مالی لازم برای حمایت از افراد خانواده هستید. اعتبار ویزای همراه به مدت اعتبار ویزای کاری شما بستگی دارد.
  • اگر 3 سال بعد از معادل سازی مدارک پزشکی در آمریکا و دریافت ویزای کاری در این کشور کار و زندگی کنید؛ می توانید برای گرفتن اقامت دائم آمریکا درخواست دهید. دریافت اقامت دائم آمریکا منوط به پرداخت منظم مالیات و بیمه و عدم سوسابقه است. 5 سال بعد از گرفتن اقامت نیز می توانید برای دریافت پاسپورت آمریکا اقدام کنید. بنابراین مهاجرت کاری پزشکان به آمریکا می تواند مقدمه گرفتن پاسپورت این کشور باشد.

کلام آخر

مهاجرت همواره یکی از سخت ترین کارها برای افراد بوده است. جدا شدن از خانواده، محل زندگی، ترک شغل و هزینه های گزاف هرگز برای کسی خوشایند نیستند. اما باید برای به دست آوردن چیزی، چیزهای دیگری را فدا کرد. اگر به عنوان یک پزشک حس می کنید که در خارج از مرزهای این کشور می توانید آینده خود و خانوادتان را تضمین کنید، بهتر است این کار را کاملا سنجیده انجام دهید. تقریبا تمام دنیا در حال حاضر به نیروی پزشک یا فرد فعال در حوزه درمان ناز دارند و حاضرند برای جذب افراد حاذق هزینه کنند. در این مقاله سعی کردیم لیستی از کشورهای ایده آل برای مهاجرت پزشکان و دلایل آن در اختیار شما قرار دهیم. 

ممنون که با ما همراه بودید. برای مطالعه مقالات علمی یا با خبر شدن از اخبار روز دنیای پزشکی و دندانپزشکی به آکادمی یونیت سر بزنید. 

ادهزیو دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

ادهزیو دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

برای این که مواد باندینگ به بهترین حالت در مینای دندان نفوذ کنند، نیاز است که سطح دندان را آماده کنیم. اما چطور؟ برای آماده کردن دندان به بهترین نحو باید سه مرحله را پشت سر بگذاریم.

کمپرسور هوا دندانپزشکی را بهتر بشناسید

کمپرسور هوا دندانپزشکی را بهتر بشناسید

کمپرسور دندانپزشکی یک دستگاه هواساز اویل فری یا بدون روغن می باشد که از آن جهت به چرخش در آوردن تمامی ابزار روتاری دندانپزشکی استفاده می شود. هرچه کیفیت کمپرسور بالاتر باشد، عملکرد یونیت دندانپزشکی نیز بهتر خواهد بود.

بررسی سمان دندانپزشکی و انواع آن

بررسی سمان دندانپزشکی و انواع آن

یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین مواد دندانپزشکی، انواع سمان دندانپزشکی است. سمان به مایع غلیظی گفته می شود که پس از قرار گرفتن بر روی سطحی در دندان به حالت جامد و شکننده تغییر شکل می دهد. 

راهنمای جامع پست و کور؛ روشی برای محافظت از دندان

راهنمای جامع پست و کور؛ روشی برای محافظت از دندان

در صورتی که پس از عصب­ کشی مقدار زیادی از تاج دندان از بین برود، از روکشی به نام پست و کور دندان جهت ترمیم دندان استفاده خواهد شد. این روش در واقع یک عملیات حمایتی از ریشه دندان است. این روش به دو شرط اصلی انجام می شود.

انکوباتور و آون آزمایشگاهی؛ بررسی کارکرد و تفاوت آن‌ها

انکوباتور و آون آزمایشگاهی؛ بررسی کارکرد و تفاوت آن‌ها

انکوباتور و آون آزمایشگاهی دو دستگاه با تفاوت های زیادی هستند که از نظر ظاهری ممکن است باهم اشتباه گرفته شوند. در این مقاله به بررسی تفاوت ها و کارکرد هر یک از آن ها پرداخته ایم.