آیا دندان ها دوباره رشد می کنند؟ آنچه در مورد سلول بنیادی نمی دانید

سلول بنیادی، مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد. این سلول‌ ها توانایی خود نوسازی (Self Renewing) و تمایز (Differentiating) به انواع سلول‌ ها از جمله سلول‌ های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. هم چنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

نقش سلول های بنیادی در دندانپزشکی

وقتی پوست ما آسیب می بیند خودش را ترمیم می کند. استخوان اگر بشکند جوش می خورد و به حیاتش ادامه می دهد. اما این موضوع در مورد دندان کمی متفاوت است. از وقتی کودک بودیم دائما به ما یادآوری می شد که دندان های دائمی فقط همین یک بار رشد می کنند بنابراین باید مراقب آن ها باشیم. البته که امروزه دندانپزشکی ترمیمی قادر به ترمیم دندان شکسته و آسیب دیده است اما وقتی دندان آسیب جدی تری دیده باشد راه پیش رو کشیدن آن است. وقتی در مورد بی دندانی صحبت می کنیم، ذهن اکثر ما به 100 سال قبل بر میگردد و آن زمان را تصور می کند. اما بیایید تا حقیقتی را به شما بگوییم.

 حقیقت تلخ این است که هنوز هم آمار بالایی از بی دندانی و از دست دادن دندان وجود دارد. به جدول زیر دقت کنید.

آمار رسمی بی دندانی در آمریکا

در این جدول که توسط سازمان پیشگیری و درمان آمریکا (CDC) منتشر شده است، آمار بی دندانی در آمریکا در سنین مختلف و با توجه به نژاد افراد نشان داده شده است. طبق این آمار در سال 2015 افراد بین 80 تا 85 سال بالاترین میزان از دست دادن دندان (حدود 30 دندان) را در میان تمام افراد دارند. همچنین طبق آماری که سازمان جهانی بهداشت دهان (Dental Health Org) منتشر کرده است، از هر 4 نفر، 3 نفر (چیزی در حدود 74%) سابقه کشیدن دندان دارند. تا سال 2018، 7.5 درصد از افراد بالای 80 سال هیچ دندان طبیعی ای نداشتند. این آمار  در افراد بین 75 تا 80 سال به 4.4 درصد کاهش پیدا کرده است. به طور کلی تا سال 2019، 3 میلیون نفر از افراد بالای 74 سال، کشیدن دندان را تجربه کرده اند. سوالی که مطرح است این است که آیا سلول های بنیادی می توانند باعث رشد مجدد دندان نیز بشوند؟

رشد مجدد دندان با سلول های بنیادی

در این بخش قصد داریم به سوال بالا پاسخ دهیم. دانشمندان و محققان به تازگی از روشی به نام "ایمپلنت دندانی سلول های بنیادی" رونمایی کرده اند. این روش در واقع یک نوع روش ترمیمی برای کمک به رشد مجدد دندان از دست رفته است. همانطور که بالاتر گفتیم، سلول های بنیادی تنها یکی از انواع سلول های موجود در بدن انسان است که توانایی تبدیل شدن به سایر سلول ها را دارد که حالا به کمک بازیابی دندان آمده است. این تحقیقات در حال حاضر در مراحل اولیه به سر می برد اما تا به این جا بسیار موثر ظاهر شده است. 

این روش در حال حاضر در انگلستان و تحت نظر مجمع دندانپزشکی دانشگاه بولتون (Bolton University) در مرحله تست انسانی قرار دارد. امیدواریم به زودی اخبار خوب و امیدوارکننده ای در این خصوص بشنویم. 

منبع خبر: مقاله Regenerative Dentistry - Can You Really Regrow Your Teeth وب سایت رسمی دانشگاه بولتون بریتانیا (Bolton University) در تاریخ 14 آپریل 2022 

 

 

بررسی سمان دندانپزشکی و انواع آن

بررسی سمان دندانپزشکی و انواع آن

یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین مواد دندانپزشکی، انواع سمان دندانپزشکی است. سمان به مایع غلیظی گفته می شود که پس از قرار گرفتن بر روی سطحی در دندان به حالت جامد و شکننده تغییر شکل می دهد. 

معرفی انواع ظروف استیل پزشکی و جراحی

معرفی انواع ظروف استیل پزشکی و جراحی

یکی از اصلی ترین نیازهای هر اتاق عملی، ظروف آن هستند. این وسایل شاید آن قدر که به نظر می رسد اهمیت نداشته باشند اما حضور و انتخاب درست آن ها یکی از مهم ترین نکاتی است که هر پزشکی به آن آگاه است. 

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی را جدی بگیرید!

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی را جدی بگیرید!

استریل کردن یا استریلیزاسیون به این معنی است که نباید کوچک ترین میکروب، ویروس یا میکروارگانیسمی در محیط موردنظر وجود داشته باشد؛ بنابراین استریل کردن از این نظر با تمیزکردن یا ضدعفونی کردن تفاوت دارد ولی در نظر داشته باشید اینسترومنتی که تمیز نباشد هرگز نمی تواند استریل باشد.

کورت دندانپزشکی چیست و انواع آن کدامند؟

کورت دندانپزشکی چیست و انواع آن کدامند؟

جراحی دبریدمان تکنیک جدیدی نیست و سالیان سال است که با ابزار مختلفی انجام می شود. در دندانپزشکی این فرآیند که برای برداشتن یا بریدن بافت لثه و زیر دندان است توسط کورت صورت می گیرد.

اپکس لوکیتور چیست؟ کاربرد،طرز استفاده و نکاتی که باید بدانید

اپکس لوکیتور چیست؟ کاربرد،طرز استفاده و نکاتی که باید بدانید

اپکس لوکیتورها در حال حاضر از ابزار ضروری در اندودنتیکس محسوب می شوند. این ابزار بسته به جایگاه قرارگیری اپکس به 4 نسل مختلف تقسیم می شوند.