اولین ربات دندانپزشک که تاییدیه FDA گرفت

سال های زیادی است که زمزمه ی جایگزینی ربات ها برای کارهای انسانی در تمام جهان پیچیده است. ربات ها قادر هستند اعمال انسانی را با سرعت بیش تر و گاهی حتی دقت بیش تر انجام دهند. 

شرکت آمریکایی Neocis در آخرین پژوهش ها و تحقیقات خود موفق به ساخت ربات دندانپزشکی شد که توانست تاییدیه FDA ا از آن خود کند. این ربات برای کار در حوزه جراحی های ایمپلنت طراحی شده و از طریق جراحی نیمه تهاجمی یا minimally invasive، سرعت و دقت ایمپلنت های دندانی را افزایش داده است. 

این ربات که با نام Yomi روانه بازار شده است از طریق ترکیبی از بازخورد لمسی، تجسم بصری و نشانه‌های صوتی به پزشکان کمک می‌کند تا ایمپلنت‌ها را با سرعت و دقت بالاتر قرار دهند.

Yomi یک سیستم رباتیک رایانه ای است که به پزشکان در مراحل قبل و حین عمل جراحی کاشت دندان کمک می کند. بازوی روباتیک این سیستم که همیشه توسط پزشک هدایت می‌شود. یومی دارای یک بازوی ردیاب نیز هست که به بیمار متصل می‌ شود و موقعیت او را به صورت لحظه ای، مانند GPS، دنبال می کند. این ردیاب به Yomi این قابلیت را می دهد تا به محض حرکت کردن بیمار، به همان سمت حرکت کند. 

اولین ربات دندانپزشکی

Yomi برنامه ریزی دقیق دیجیتال و هدایت چندحسی ابزارهای جراحی را ترکیب می کند. به این ترتیب، این دستگاه به دندانپزشکان کمک می کند تا ایمپلنت ها را با درجه بالایی از دقت، کارایی و ایمنی قرار دهند. جراحی هایی که با Yomi انجام می شوند نیاز به برش های کوچک تر و بدون بخیه دارند. بنابراین، این ربات منجر به درد کمتر برای بیماران و زمان بهبودی بسیار سریع‌ تر می‌ شود. 

دستگاه Yomi با استفاده از سیستم بازخورد یا فیدبک می تواند به دندانپزشک مسیر درست و اشتباه را نشان دهد. به این صورت که در صورت حرکت بازویی به سمت اشتباه، با هشدار صوتی به دندانپزشک اعلام می کند که در مسیر اشتباهی قرار گرفته است. 

منبع: مقاله Transforming dentistry through advanced robotics وب سایت neocis

مزایای استفاده از ربات دندانپزشکی

طبق ویدیو منتشر شده در اکانت یوتیوب شرکت Neocis، مزایای این دستگاه را از زبان دندانپزشک ایرانی، دکتر معصومی، می شنویم. دکتر معصومی می گویند: "یومی به ما قابلیت کار در ابعاد کم تر از میلی متر را با دقت و ظرافت زیادی می دهد. من قبلا مجبور بودم از بیمارانم بخواهم تا فیکس شدن پایه ایمپلنت در دهانشان، یک هفته صبر کنند و دوباره به من مراجعه کنند. اما با یومی تمام کار ایمپلنت به یک جلسه درمان خلاصه شده است." او همچنین معتقد است که می توان تکنولوژی یومی را به تمام زمینه های دندانپزشکی انتقال داد و از نتیجه آن لذت برد. 

در نهایت گفتنی است که Yomi توسط آلون موزس(Alon Mozes) و خوان سالسدو (Juan Salcedo) اختراع شده است. موزس نزدیک به ۲۰ سال است که در زمینه گرافیک کامپیوتری و برنامه‌های کاربردی هدایت تصویر در استارتاپ‌ها کار می‌ کند، در حالی که سالسدو بیش از یک دهه تجربه در ساخت و طراحی مکانیکی برای صنعت تجهیزات پزشکی دارد.

 

معرفی فورسپس دندانپزشکی و انواع آن

معرفی فورسپس دندانپزشکی و انواع آن

در دهه های گذشته با پیشرفت علم پزشکی، تمام سعی دندان پزشکان بر ترمیم و بازگرداندن سلامت دندان بوده است. اما گاهی لازم است که دندان کشیده شود و فورسپس دقیقا همان وسیله ای است که دندان پزشک از آن برای کشیدن دندان ها استفاده می کند.

بعد از ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

بعد از ایمپلنت دندان چه باید کرد؟

زمان لازم برای ریکاوری و مراقبت های بعد از ایمپلنت کاملا بستگی به تعداد دندان های ایمپلنت شده و بدن هر فردی دارد. اما راه هایی وجود دارند که می توان از طریق آن ها میزان درد بعد ایمپلنت را به حداقل رساند.

فیشور سیلانت یا شیاربندی دندان چه کاربردی دارد؟

فیشور سیلانت یا شیاربندی دندان چه کاربردی دارد؟

در زبان انگلیسی، کلمه فیشور (Fissure) به معنای شکاف، ترک یا گودی است و کلمه سیلانت (Sealant) به معنی وسیله مهر و موم و پوشاننده است. از این ماده برای پوشاندن شیارهای موجود در سطح جونده دندان استفاده می شود تا از تجمع باکتری ها و باقی مانده غذاها در آن ها جلوگیری کند.

بررسی انواع البسه بیمارستانی و پزشکی

بررسی انواع البسه بیمارستانی و پزشکی

لباس بیمارستانی از پرمصرف ترین وسایل بیمارستان است و شامل گان، لباس بیمار، گان جراحی،کلاه بیمار و ... می شود. در فضای بیمارستان افراد زیادی در موقعیت های شغلی مختلف از پزشک تا بخش پذیرش، مشغول به کار هستند که هر کدام لباس مخصوص به خود را دارند

جوایز معتبر بین المللی در حوزه پزشکی و دندانپزشکی

جوایز معتبر بین المللی در حوزه پزشکی و دندانپزشکی

در حوزه دندانپزشکی و پزشکی نیز مانند بسیاری از زمینه های دیگر، سالیانه به برترین محصولات و تولیدکنندگان جوایزی داده می شود. در این مقاله با مهم ترین آن ها آشنا خواهیم شد.