انواع تجهیزات هتلینگ؛ از تابوره تا سینک اسکراب

در کنار تمامی تجهیزات دندانپزشکی و یا پزشکی که در مطب یا کلینیک وجود دارند همواره وسایلی هستند که برخلاف آن چه که به نظر می رسد از اهمیت بالایی برخوردارند. این وسایل با مرتب نگه داشتن محیط مطب، راحتی دندانپزشک و پزشک و یا حمل آسان ابزار تاثیر به سزایی در نحوه عملکرد و نتیجه کار خواهند داشت. وجود این وسایل که در صنعت پزشکی و دندانپزشکی آن ها را با نام "تجهیزات هتلینگ بیمارستانی" می شناسیم، ضروری است. در تولید تجهیزات هتلینگ بیمارستانی باید بهترین کیفیت را لحاظ کرد، و نظارت در این مورد را اداره‌ کل تجهیزات و ملزومات پزشکی (Imed) به عهده دارد تا استاندارد لازم توسط تولیدکنندگان را بررسی کنند.

آنچه در این مقاله خواهید خواند:

تجهیزات هتلینگ چیست؟

بیایید اول با معنی هتلینگ آشنا شویم. هتلینگ بیمارستان به تمام فعالیت های خدماتی، زیستی، رفاهی و حتی ظاهری بیمارستان گفته می شود و تمام این فعالیت ها نزدیک به خدماتی هستند که کارکنان هتل به مشتریان خود ارائه می دهند. یک نکته مهم اینکه این فعالیت ها مستقیما مربوط به درمان بیماران نمی شوند ولی در رضایت مندی او از خدمات بسیار تاثیرگذارند. 

انواع تجهیزات هتلینگ بیمارستانی

نحوه ارائه خدمات، ابزاری که برای این کار استفاده می شود و حتی طرز چیدمان آن ها در نگاه اول باعث دید مثبت یا منفی مراجعه کنندگان به مطب یا کلینیک می شوند. بنابراین مهم است دقت کنیم که چه ابزاری و با چه سطح از کیفیتی در محیط درمانی قرار می دهیم. در این مقاله با تعدادی از این وسایل آشنا خواهیم شد. 

منبع: مقاله Hospital Hoteling  وب سایت emycommerce در تاریخ 25 می 2022

تابوره یا صندلی پزشک (Stool)

صندلی‌ ها یکی از مهم‌ ترین وسایلی هستند که باید در هرجایی مانند محیط‌‌ های آزمایشگاهی، مطب دندانپزشکی، مراکز پزشکی، فضای منزل و مکان‌ های کاری استفاده شوند. صندلی ها انواع مختلفی دارند که هرکدام از آن ها با توجه به نوع طراحی خود، کاربرد خاصی را ارائه می دهند. یکی از این صندلی های کاربردی که تقریبا در همه مطب های پزشکی و دندانپزشکی می توانیم ببینیم صندلی تابوره است. صندلی های تابوره طراحی جالبی دارند و البته در طرح های مختلف ساخته می شوند و هرکدام از آن ها نیز مزایا و معایب مخصوص به خود را دارد.

صندلی تابوره یک نوع صندلی چرخ‌ دار یا بدون چرخ است که در دو نوع صندلی آزمایشگاهی و صندلی پزشکی دسته‌ بندی می‌شوند، این صندلی ها پشتی، دسته یا تکیه‌ گاهی ندارند ولی تولیدکنندگان برای ایجاد تنوع و برآورده کردن نیازهای مختلف، در محصولات گاهی از پشتی، پایه های چوبی و فلزی، رکاب برای قرار دادن پاها، چرخ برای جابه‌ جایی راحت تر و همچنین جک های 27 سانتی و سینی برای استفاده برای میزهای بلندتر استفاده می کنند. 

انواع تابوره پزشکی و آزمایشگاهی

  • تابوره آزمایشگاهی تمام استیل: جنس این نوع صندلی آزمایشگاهی از استیل آبکاری شده است و در برابر زنگ زدن مقاوم هستند. صندلی آزمایشگاهی صفحه استیل مقاومت و استحکام خیلی بالایی دارد. سبک بودن این تابوره باعث حمل آسان آن نیز شده است. این نوع از تابوره می تواند در دو نوع چرخ دار و بدون چرخ تولید شود. 

تابوره پزشکی

  • تابوره گردان: نشیمنگاه نرم و راحت دارند. معمولا از روکش های چرم برای روی این محصولات استفاده می شود. برای تنظیم ارتفاع این تابوره از جک استفاده شده است. 
  • تابوره پایه سینی: این تابوره به عنوان پایه دارای یک سینی گرد فلزی است که تعادل فوق العاده ای به آن بخشیده است. این تابوره همان طور که از نامش پیداست چرخ ندارد اما این ویژگی باعث سخت شدن کار با آن نشده و همچنان قابلیت چرخش 360 درجه را دارد. 
  • تابوره زین اسبی: این صندلی ها نیز چرخ‌دار و دارای پشتی هستند. قابلیت تغییر و تنظیم ارتفاع و قابلیت چرخش 180 درجه دارند. تفاوت این تابوره ها با سایر آن ها مدل نشیمنگاه آن است که به شکل زین اسب است.
  • تابوره زیمنسی: صندلی تابوره با شکل مدرن، به‌روز و ارگونومیک، مورد استفاده در عرصه پزشکی و آزمایشگاهی است. این تابوره با بهره گیری از فوم سرد قالبی و همچنین روکش چرم مصنوعی ضد سایش، در پشتی و نشیمن با هدف جلوگیری از افت و دفورمگی ناشی از نشست‌و‌ برخاست، امکان راحتی را برای نشستن پزشک فراهم می‌کند. 

یک تابوره استاندارد چه ویژگی هایی دارد؟

تابوره مورد استفاده در آزمایشگاه ها و مراکز درمانی باید دارای ویژگی های زیر باشد:

  • ضد تعریق باشد. زیرا ممکن است لازم باشد که پزشک یا دندانپزشک به مدت طولانی روی آن بنشیند. 
  • تابوره دارای بالشتک های اضافی است که به پایه صندلی متصل می‌شود که این بالشتک های استفاده‌ شده در تابوره باید بسیار نرم و راحت باشند تا فردی که برای مدت طولانی بر آن می نشیند دچار مشکل نشود.

به طورکلی انتخاب مناسب صندلی پزشکی بسیار حائز اهمیت است چون پزشکان و دندانپزشکان ساعات طولانی در روز را بر روی صندلی پزشکی خود صرف معاینه و درمان بیماران می کنند. به همین دلیل برای انجام هر چه بهتر فعالیت خود، بنابر تخصص های متفاوتی که دارند به ناچار باید فرم ها، کشیدگی ها و انقباض های خاصی را در بدن خود ایجاد کنند. بنابراین تابوره با کیفیت پایین بر روی بدن و اسکلت آن ها تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین نیاز است که پزشک یا دندانپزشک حتما صندلی مناسب کار خود را در مطب داشته باشد. 

ویژگی های یک تابوره خوب چیست

ترالی و بین (Trolley)

یکی دیگر از تجهیزات بیمارستانی که در مراکز درمانی و مطب ها کاربر زیادی دارد، ترالی است. ترالی اورژانس، ترالی پانسمان و ترالی حمل دارو جزو تجهیزات هتلینگ بیمارستانی هستند. داروها و ملزومات ترالی از قبل تجهیز می شوند تا در مواقع مورد نیاز  آماده باشند و در اختیار تیم اورژانس قرار بگیرند. از ترالی ها در مطب های دندانپزشکی و پزشکی و همچنین فضاهای آزمایشگاهی برای نظم دادن و جابه جایی آسان تر ابزار استفاده می شود. به طورکلی از ترالی بیمارستانی برای جا به جایی تجهیزات پزشکی، دارویی بیماران، حمل غذای بیماران و پرسنل، برای حمل البسه و ملحفه ها استفاده می کنند. ترالی ها با کاربری های مختلف بایستی دارای مشخصات خاص خود باشند. مثلا ترالی مخصوص حمل غذا حتما از لحاظ بهداشتی تمیز و ضدعفونی شده باشد. ترالی ها براساس کاربردشان به چندین دسته تقسیم می شوند.

منبع: مقاله Chair/Stool Specification وب سایت ehrs.upenn.edu در تاریخ 16 فوریه 2018

انواع ترالی بیمارستان

  • ترالی اورژانس
  • ترالی حمل پک استریل
  • ترالی پانسمان
  • ترالی حمل دارو
  • ترالی حمل غذا و ظروف کثیف
  • ترالی ست جراحی
  • ترالی نظافت بیمارستانی
  • ترالی EKG برای حمل دستگاه ECG (الکتروکاردیوگراف)
  • ترالی لاندری بیمارستانی یا حمل لباس
  • ترالی حمل مانیتور

برخی از انواع خاص ترالی ها نیز مختص حمل سیفتی باکس های بیمارستانی در ابعاد بزرگ هستند. 

خرید ترالی بیمارستانی

چرا از ترالی استفاده کنیم؟ 

استفاده از ترالی به چندین دلیل محکم و واضح پیشنهاد می شود. از جمله:

  • سهولت نظافت ترالی ها
  • استفاده از چرخ های بی صدا و حفظ آرامش مطب یا بیمارستان
  • تجهیز شده به سطل ها و کیسه های متمایز 
  • تجهیزات جانبی متعدد
  • دم دست بودن هر آنچه که نیاز است
  • استفاده از مواد آنتی باکتریال

نکاتی در مورد ترالی بیمارستانی که باید بدانید

ترالی ها باید قبل و بعد از انجام کار ضدعفونی شوند. این کار وظیفه مسئول نظافت است. این کار هرگز نباید فراموش شده یا دست کم گرفته شود زیرا مسئله بزرگی است که با سلامت و حفظ جان بیماران سر و کار دارد. بهترین روش تمیز کردن ترالی با استفاده از یک دستمال آغشته به مواد ضدعفونی کننده است. 

منبع: مقاله AN ULTIMATE GUIDE ON VARIOUS TYPES OF MEDICAL TROLLEYS وب سایت inspacehealthcarefurniture 

سینک اسکراب (Scrub Sink)

اسکراب به شستشو دادن دست ها پیش از عمل جراحی می گویند. پس مشخص شد که سینک اسکراب برای چه کاری ساخته شده است. به طور کلي سينک اسکراب، سينک بهداشتي مي باشد که در ورودي اتاق عمل بيمارستان نصب مي شود و جراح و پرسنل اتاق عمل پيش از ورود به اتاق عمل دست هاي خود را در آن مي شويند. سینک های اسکراب بیمارستانی دارای مشخصات زیر هستند:

  • کنترلگر آب: سیستم کنترل آب می تواند دستی، فوت کنترل (Foot Control) . یا چشمی باشد.
  • تایمر: این بخش از سینک اسکراب اطمینان حاصل می کند که دست ها به اندازه مورد نیاز شستشو داده شده اند. 
  • جا مایعی/جا صابونی: میزان مواد شستشودهنده شیمیایی همیشه یکی از مهم ترین نکاتی بوده است که باید به آن توجه کرد. در سینک های اسکراب نیز وجود جا مایعی بسیار اهمیت دارد. 
  • شیر آب: طبیعتا برای شستشو نیاز به آب داریم. معمولا این شیر آب برای رعایت بهداشت بیش تر به صورت چشمی کار می کند. 
  • جایگاه های مختلف/ سینک: یک سینک اسکراب می تواند یک، دو یا سه تا جایگاه شستشو داشته باشد. این قابلیت این امکان را می دهد که پزشکان در اتاق عمل یا کارکنان آن بخش چندتایی باهم دست هایشان را شستشو دهند. 

سینک شستشو 

سینک های شستشو که یکی دیگر از تجهیزات مهم هتلینگ هستند از نظر جنس و ظاهر شباهت زیادی به سینک های اسکراب دارند. با این تفاوت که از سینک های اسکراب برای شستشوی دست و از سینک های شستشو برای تمیز کردن ابزارآلات استفاده می شود. تفاوت ظاهری دیگری هم که با یکدیگر دارند این است که سینک شستشو برخلاف سینک اسکراب دارای کمد و قفسه برای جای دادن ابزارآلات است. 

منبع: مقاله Scrub Sinks  وب سایت steris در تاریخ 17 ژانویه 2018

دست خشک کن برقی (Hand Dryer)

از این وسیله برای از بین بردن رطوبت دست ها و خشک کردن آن ها است که در سرویس های بهداشتی مطب یا بیمارستان حتما باید استفاده شود. بهتر است که در فضاهای پر رفت و آمد از جنس استیل آن استفاده شود تا ضدعفونی کردن آن راحت تر باشد. این دستگاه با حذف کردن دستمال کاغذی از روند خشک کردن دست ها نقش زیادی در کنترل آلودگی دارد. 

دستگاه های دست خشک کن از دو تکنولوژی برای خشک کردن دست ها بهره می گیرند. خشک کن دست با سرعت بالا (High-Speed) و حرارت بالا (Hot-air).

در سیستم حرارت بالا، هوا با سرعت کمتر ولی حرارت بیش تر به دست ها برخورد می کند و نیاز است که برای اثرگذاری بیش تر آن دست ها به هم مالیده شوند. اما در سیستم سرعت بالا که از نوع اول اثرگذاری سریع تر و بیش تری دارد، قطرات آب با سرعت بالا از روی دست خشک شده و نیازی به مالیدن دست ها به هم ندارد.  

منبع: مقاله Hand Dryers Information وب سایت globalspe

دستگاه ضدعفونی کننده

ضدعفونی کننده های دست همیشه در فضاهای بیمارستانی نقش مهمی داشته اند. با شیوع بیماری کرونا نقش آن ها از قبل نیز پررنگ تر شد. در این دوره استفاده از مواد ضدعفونی کننده بدون دخالت دست طرفداران زیادی پیدا کرد. این دستگاه ها به صورت چشمی با قرار دادن دست در زیر سنسور آن ها یا به صورت پدالی و با استفاده از فشار پا قابل استفاده هستند. 

دستگاه کاور کفش

یکی از راه های اصلی انتقال آلودگی و گرد و غبار از طریق کفش می باشد، که این موضوع برای اتاق های تمیز و ضد عفونی، باعث مشکل می باشد و راه حل آن پوشیدن کاور کفش می باشد. پوشیدن کاور کفش بصورت دستی نیز با زحمت و خم شدن همراه است و راه حل جدید این کار استفاده از دستگاه های کاور کفش اتوماتیک می باشد. کاور کن های کفش از سه طریق حرارتی، مکانیکی یا برقی کفش ها را کاور می کنند. 

چرا از کاورکن کفش استفاده کنیم؟

استفاده از دستگاه کاورکن کفش نه تنها باعث صرفه جویی در زمان شده بلکه می تواند تا 87 درصد از ورود آلودگی ها و میکروارگانیسم ها به محیط جلوگیری کند. 

منبع: مقاله The Benefits to Using an Automatic Shoe Cover Dispenser & Remover وب سایت terrauniversal

روتور و سرویتور

سرویتور و روتور دندانپرشکی از ابزار عمومی دندانپزشکی نیز محسوب می‌شوند که می توان گفت که در تمامی مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی مشاهده خواهد شد. این وسایل ضروری و کاربردی دندانپزشکی برای قرار دادن موتور و چیدمان سایر وسایل و ابزار دندانپزشکی روی آن مناسب هستند و به خاطر داشتن طبقاتی که به صورت شیشه ای یا فلزی در آن تعبیه شده، از گزینه‌های بسیار کاربردی هر مطب و یا کلینیک دندانپزشکی محسوب می‌شوند که اغلب نوع هیدرولیک برای‌ دستیار در مطب دندانپزشکی در نظر گرفته شده است. سرویتور و روتور دارای طبقاتی و یا کشوهایی برای قراردهی ابزار با وجه تمایز وجود و یا عدم پریز برق و جای پدال کلید هستند.
سرویتور ها و روتور ها از جمله وسایلی هستند که نه تنها به زیبایی و دیزاین مطب دندانپزشکی کمک می کنند بلکه هنگام انجام درمان های مختلف کمک دست دندانپزشک خواهند بود. از آنجایی که برخی از انواع این وسایل دارای پریز برق نیز می باشند دندانپزشک می تواند دستگاه هایی اعم از لایت کیورها و موتور ایمپلنت و… را در حین درمان بر روی آن ها و در کنار یونیت بیمار قرار دهد. 

میز، کمد و قفسه

در کنار تمامی تجهیزاتی که تا به این جا در موردشان صحبت کردیم، طبیعتا هر مطب یا مرکز درمانی ای به تعدادی کمد و قفسه و میز نیاز دارد که باید استانداردهای خاصی داشته باشند. به علاوه در حوزه دندانپزشکی برای برخی از کارها نیاز به میز جداگانه و مخصوصی هست. 

کلام آخر

مراجعین به مراکز درمانی پیش از آن که با نوع خدمات شما و کیفیت کارتان شما را قضاوت کنند، نگاهی به محیط اطراف انداخته و خدماتی که در لحظه ورود آن را حس می کنند را معیار سنجش خودشان قرار می دهند. علاوه بر این وجود تجهیزات خوب و با کیفیت در روند کاری خود شما نیز تاثیر زیادی دارد. از جمله تجهیزاتی که وجودشان در تمام مراکز درمانی واجب است می توان به تابوره ها، ترالی ها، کمد و قفسه، کاورکن کفش، خشک کن دست و ... اشاره کرد. در آخر برای جذب هرچه بیش تر افراد و بالا بردن کیفیت کارتان پیشنهاد ما به شما این است که از این به بعد به جای لفظ بیمار، از کلمه "مهمان" برای مراجعه کنندگان استفاده کنید. ممنون که با ما همراه بودید. برای مطالعه مقالات بیش تر حتما به آکادمی یونیت سر بزنید. 

 

شستشو دهنده و ضدعفونی کننده کانال ریشه و انواع آن

شستشو دهنده و ضدعفونی کننده کانال ریشه و انواع آن

به طور کلی درمان کانال ریشه شامل مراحلی مانند آماده سازی و دسترسی به حفره اندو، تعیین مکان دقیق کانال‌های ریشه، اینسترومنتیشن (instrumentation)*، ایریگیشن یا آبیاری (irrigation) و ضدعفونی سازی (disinfection) پیش از پر کردن ریشه و ترمیم کرونال دندان است.

تست های نیمه کمی و کمی را بشناسید

تست های نیمه کمی و کمی را بشناسید

کنترل نیمه کمی در آزمایشات دقیقا مانند کنترل های کیفی هستند و در نتیجه آزمایش با عددی رو به رو نخواهیم شد. این نوع کنترل نیز صرفا از حضور یا عدم حضور ماده به ما خبر می دهد.

الواتور یا بالابر دندانپزشکی چیست؟

الواتور یا بالابر دندانپزشکی چیست؟

الواتور ها یکی از اینسترومنت های لازم و حساس در دندان پزشکی هستند. این ابزار برای اهدافی مانند کمک به بیرون کشیدن دندان یا ریشه استفاده می شوند.

تفاوت RVG و فسفرپلیت چیست؟ کدام بهتر است؟

تفاوت RVG و فسفرپلیت چیست؟ کدام بهتر است؟

امروزه حدود 40 درصد از دندانپزشکان از سیستم های RVG و فسفرپلیت برای انجام رادیولوژی دندان استفاده می کنند و دستگاه های رادیوگرافی قدیمی کم کم طرفداران خود را در جامعه دندانپزشکی از دست می دهند.

آشنایی جامع با ارتودنسی و مواد مصرفی آن

آشنایی جامع با ارتودنسی و مواد مصرفی آن

ارتودنسی در واقع راهی برای جابه جا کردن آرام دندان ها یا صاف کردن آن ها به منظور بازگرداندن زیبایی و عملکرد آن ها است. البته ارتودنسی در دراز مدت باعث بهبود سلامت لثه ها و پیشگیری از برخی مشکلات دندان و فک می شود.