آرتیکولاسیون دندانپزشکی چیست؟

آرتیکولاسیون دندانپزشکی چیست؟

واژه آرتیکولاسیون (Articulation) یک کلمه فرانسوی است که در موسیقی به معنای "جمله بندی" بوده و بیانگر شیوه ای از نت نویسی است. این کلمه در لغت نامه فارسی نیز به معنی تلفظ، مفصل، بند، مفصل بندی، طرز گفتار و ... است. واژه آرتیکولاسیون در دندانپزشکی اما معنای متفاوتی دارد. دندان های انسان در فک بالا و پایین و در سطوح مختلف با یکدیگر یک رابطه استانداردی هستند که گاهی به دلیل اتفاق خاصی یا حتی به صورت مادرزادی این ارتباط به کلی به هم می ریزد. در این جور مواقع می گوییم که دندان ها دچار مشکلات بایت (Bite) شده اند یا به طور تخصصی تر از آن ها به عنوان مال اکلوژن (Malocclusion) یاد می کنیم که برای مطالعه کامل در مورد این پدیده می توانید به مقاله "مال اکلوژن چیست و روش های درمان آن کدامند؟" مراجعه کنید. آرتیکولاسیون در این مواقع به معنای بررسی و مشخص کردن رابطه دقیق میان دندان ها است. این عمل با ابزار خاصی مانند کاغذ آرتیکولاسیون و آرتیکولاتور انجام می شود که در ادامه با آن ها آشنا خواهیم شد. 

کاغذ آرتیکولاسیون چیست؟

کاغذ آرتیکولاسیون (Articulation Paper)

برای آشنایی دقیق با کاغذ آرتیکولاسیون بیایید نگاه کوتاهی به تاریخچه استفاده از آن بیاندازیم. در واقع تکنولوژی ای که در این کاغذ به کار برده می شود از سال ها قبل مورد استفاده بوده است. منشی وزارت خانه ها برای کپی کردن متن های طولانی از کاغذهای کاربن (Carbon) پیش از اختراع ماشین های تایپ استفاده می کردند. تولیدکنندگان اسلحه از دوده آتش برای کپی کردن یا در آوردن طرح دقیق بخش فلزی اسلحه استفاده می کردند. به این صورت که دوده آتش را به بخش فلزی می زدند و سپس آن را بر روی دسته چوبی منتقل می کردند تا بتوانند سایز مناسب دسته را نسبت به سری فلزی بسازند. 

کاربرد کاغذ آرتیکولاسیون دندانپزشکی

امروزه از این تکنیک در کاغذها یا فیلم های آرتیکولاسیون استفاده می شود تا بتوان نحوه قرارگیری دندان ها نسبت به سطح مخالف آن و یا برآمدگی های دندان استفاده می شود. یا به طور دقیق تر کاغذ آرتیکولاسیون یک وسیله تشخیصی برای شناسایی تماس‌های اکلوزال و توزیع فشار‌های اکلوزال است که مناطقی از سطح دو دندان فک بالا و پایین که با هم در تماس هستند را نشانه‌ گذاری می‌ کند. این کاغذها دقیقا مانند کاربن بر روی سطوح دندانی مارک یا علامت می گذارند. هرچه این علامت ها کمرنگ تر باشند، به معنی فشار و برخورد کمتر در آن ناحیه است و بالعکس.

منبع: مقاله Using Articulating or Occlusal Marking Paper in the Dental Laboratory وب سایت whipmix در تاریخ 6 دسامبر 2011

انواع کاغذ آرتیکولاسیون

کاغذهای آرتیکولاسیون در رنگ های متفاوتی بسته به کارخانه سازنده آن تولید می شوند. اما محبوب ترین و بیش ترین آن ها در دو رنگ آبی و قرمز موجودند. از این دو رنگ برای علامت گذاری در سطوح مختلف دندان استفاده می شود. پیشنهاد می شود که برای هر فک از یک رنگ مجزا استفاده شود. 

انواع کاغذ آرتیکولاسیون

دستگاه آرتیکولاتور (Articulator)

گاهی به دلایل مختلفی ممکن است انجام عملیات آرتیکولاسیون در داخل دهان بیمار ممکن نباشد. در این زمان نیاز به وسیله ای داریم که بتواند حرکات فک انسان را شبیه سازی کند. این دستگاه آرتیکولاتور نام دارد. از این دستگاه به دلایل مختلفی مانند مشکلات فک بیمار (که نتواند فکش را به طور کامل باز کند تا آرتیکولاسیون انجام شود)، ساخت پروتزهای دندانی و ... استفاده می شود. درست است که بهترین فضا برای آرتیکولاسیون فک خود بیمار است اما به قطع می توان گفت که آرتیکولاتور یکی از پرکاربردترین دستگاه های لابراتورهای دندانسازی است. 

برای این که بتوان از طریق دستگاه آرتیکولاتور این کار را انجام داد نیاز است که ابتدا از دندان قالبگیری کنیم و کست گچی ساخته شده از آن را درون دستگاه قرار دهیم و سپس عمل آرتیکولاسیون را آغاز کنیم. 

انواع دستگاه آرتیکولاتور

آرتیکولاتورها براساس آناتومی و حرکت به سه دسته تقسیم می شوند:

  •  آرتيكولاتورهای از پيش تنظيم يافته (Semi Adjustable)
  • آرتيکولاتورهای قابل تنظيم (Adjustable)
  • آرتیکولاتورهای غیرقابل تنظیم (Non Adjustable)

خرید کاغذ آرتیکولاسیون

در تصویر بالا به طور خلاصه تفاوت میان این 3 دسته را متوجه شدید. در این قسمت قصد داریم تا به بررسی دقیق تر پرکاربردترین آرتیکولاتورها یعنی آرتیکولاتور از پیش تنظیم یافته بپردازیم. 
منبع: مقاله Types of Dental Articulators: Semi-Adjustable and Adjustable ​​​​وب سایت Dentalix در تاریخ 25 فوریه 2022

آرتیکولاتور از پیش تنظیم یافته یا فری پلن (Free Plan)

درجات اين آرتيكولاتورها بر اساس ميانگين به دست آمده از افراد مختلف به طور ثابت و غير قابل تغيير ساخته شده اند. 

آرتیکولاتورهای از پیش تنظیم یافته از چه بخش هایی تشکیل شده اند؟

  • قسمت فوقاني: محل اتصال كست (Cast) فوقاني است.
  • قسمت تحتاني: کست فك پايين به آن متصل مي شود.
  • پليت طرفي: در طرف راست و چپ قسمت فوقاني آرتيكولاتور را به قسمت تحتاني متصل مي كند.
  • ميله ي ثنايايي: قسمت فوقاني و تحتاني  آرتيكلاتور را با يكديگر موازي نگه مي دارد.
  • ميزك ثناياياین ميزك بين صفر تا 30 درجه قابل تنظيم است.
  • ميزك اكلوزال: از اين ميزك براي انتقال كست فك بالا به  آرتيكولاتور و هم به عنوان صفحه ای جهت چيدن دندان هاي مصنوعی استفاده مي شود.
  • ميله اتصال دهنده: کست های فوقانی و تحتانی را به  آرتيكولاتور وصل می كند.
  • شيب كنديلی: مسير حركت كنديل را تحت زاويه 30 درجه مشخص می نمايد.

خرید آرتیکولاتور

یک آرتیکولاتور باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟

  • باید قالب (کست گچی) را هم به صورت افقی و هم عمودی ثابت و درست نگه دارد. 
  • باید با لولا و به درستی باز و بسته شود.
  • قسمت ها متحرک آن باید خیلی راحت جا به جا شوند. 
  • قسمت های ثابت به هیچ عنوان نباید ناخواسته تکان بخورند. 
  • بهتر است توانایی تبدیل شدن به فیس بو (Face bow) را داشته باشد. 

ویژگی های یک آرتیکولاتور خوب چیست؟

چگونه یک آرتیکولاتور مناسب پیدا کنیم؟

برای انتخاب یک آرتیکولاتور نیازمند بررسی فاکتورهای زیادی هستیم. برخی از این فاکتورها عبارتند از:

  • میزان تخصصی بودن کلینیک شما
  • دانستن مزایا و محدودیت های هر آرتیکولاتور
  • دانستن میانگین مدل فک و دهان بیماران

تا به این جا می دانیم که پرکاربردترین آرتیکولاتور، آرتیکولاتور قابل تنظیم است اما دلیل نمی شود که در هنگام خرید آن دقت به خرج ندهیم. 

مزایای دستگاه آرتیکولاتور

  • با قراردادن کست گچی درون آن این امکان به دندانپزشک می دهد که دید بهتری به دندان ها داشته باشد، خصوصا از ناحیه لینگوآل.
  • پیش از انجام هر عملی برای بیمار با استفاده از کست بر روی آرتیکولاتور دیگر نیازی به تعداد جلسات زیاد و حضور مداوم بیمار به مطب نخواهد بود. 
  • با استفاده از آرتیکولاتور دیگر از شر بزاق، زبان و تکان خوردن بیمار خلاص خواهید شد. 

محدودیت های دستگاه آرتیکولاتور

  • آرتیکولاتورها از جنس فلز و یا پلاستیک ساخته می شوند که نوع فلزی آن ها ممکن است خطای بیش تری در نتیجه اعمال کند.
  • آرتیکولاتورها ممکن است حرکات و حالات ناحیه مندیبل (Mandible) را دقیق نشان ندهد. 
  • در صورت بروز خطا در آرتیکولاسیون و ساخت قالب یا پروتزهای دندانی، آرتیکولاتور توانایی تشخیص و اصلاح آن ها را نخواهد داشت. 

نحوه کارکرد آرتیکولاتور

منبع: مقاله What are Dental Articulators  وب سایت juniordentist

آرتیکولاسیون چگونه انجام می شود؟

حالا که با ابزار و وسایل آرتیکولاسیون آشنا شدیم نوبت به نحوه و هدف انجام می رسد. در عملیات ترمیمی دندان ها به آخرین مرحله، فینیشینگ (Finishing) گفته می شود. این مرحله بعد از پایان کار برای از بین بردن پستی ها و بلندی های اضافه دندان ها در سطوح اکلوزال (جونده) دست به دامن فرایند آرتیکولاسیون می شویم. آرتیکولاسیون دندان به دو صورت انجام می شود. داخل دهانی و خارج از دهان.

در نوع داخل دهانی با استفاده از کاغذ آرتیکولاسیون و در نوع خارج از دهانی از دستگاه آرتیکولاتور این کار را انجام می دهیم. در زمان استفاده از کاغذ آرتیکولاسیون باید حتما از بیمار بخواهید که برای نتیجه هرچه بهتر ابتدا دندان ها را بر روی کاغذ فشار دهد (دندان ها کشیده نشوند) سپس بعد از یک مکث کوتاه دو بار دیگر در همان قسمت با دندان ها ضربه بزند. 

کلام آخر

کاغذ کپی دندانپزشکی یا کاغذ آرتیکولاسیون یک وسیله تشخیصی برای شناسایی تماس های اکلوزال و توزیع فشارهای آن می باشد، بطوری که باعث نشانه گذاری مناطقی از سطح دو دندان فک بالا و پائین که باهم در تماس هستند، می گردد. از آرتیکولاسیون برای مرحله فینیشینگ ترمیم های دندانی و ساخت پروتزها استفاده می شود. که برخی از آن ها در داخل دهان و برخی دیگر نیار به ابزاری برای خارج از دهان دارند. در این مقاله با نوار آرتیکولاسیون و دستگاه آرتیکولاتور آشنا شدیم. نکته آخر این است که برای استفاده از آرتیکولاتور نیاز به قالبگیری از دندان داریم. اما این که این قالبگیری چگونه انجام می شود را می توانید در مقاله "آشنایی با دو روش قالب گیری از دندان" بخوانید. 

ممنون که با ما همراه بودید. 

 

سوزن های جدید دقت جراحان را افزایش می دهند

سوزن های جدید دقت جراحان را افزایش می دهند

سوزن های ARC با انعطاف پذیری بالا و قابلیت کنترل به کمک جراحان آمده اند تا فرایند جراحی را دقیق تر و درصد خطای آن را کاهش دهند.

آشنایی جامع با ارتودنسی و مواد مصرفی آن

آشنایی جامع با ارتودنسی و مواد مصرفی آن

ارتودنسی در واقع راهی برای جابه جا کردن آرام دندان ها یا صاف کردن آن ها به منظور بازگرداندن زیبایی و عملکرد آن ها است. البته ارتودنسی در دراز مدت باعث بهبود سلامت لثه ها و پیشگیری از برخی مشکلات دندان و فک می شود.

آشنایی کامل با انواع نوار ماتریکس و وج دندانپزشکی

آشنایی کامل با انواع نوار ماتریکس و وج دندانپزشکی

ماتریکس (Matrix) در لغت به معنی محل قرارگیری یا محل پیدایش است. در دندانپزشکی از نوار ماتریس برای محدود کردن مواد ترمیمی بر روی دندان استفاده می شود.

راهنمای جامع خرید اتوکلاو

راهنمای جامع خرید اتوکلاو

خرید اتوکلاو یا دستگاه استریل بخار به دلیل قیمت بالا، حساسیت کاری آن و همچنین عدم شناخت مشتریان از این دستگاه همواره با چالش هایی رو به رو است. در این مقاله به توضیح کوتاهی در مورد دستگاه اتوکلاو و راهنمای خرید آن خواهیم پرداخت .

ملاحظات دندانپزشکی در بیماران دیابتی

ملاحظات دندانپزشکی در بیماران دیابتی

ارتباط میان دیابت و بیماری های پریودنتال از آن چیزی که فکرش را بکنید نیز نزدیک تر است به طوری که افراد دیابتی 2 برابر سایر افراد مستعد ابتلا به بیماری دندان و دهان هستند بنابراین اطلاع از شرایط به خصوص آن ها یکی از اولین نکاتی است که باید پیش از شروع درمان از آن اطلاع داسته باشید.