مشاوره خرید و قیمت دیسک و سوهان پرداخت

راهنمای خرید ابزار پرداخت و پالیش دندان

در مراحل نهایی ترمیم دندان برای شکل دادن، صیقلی کردن و از بین بردن ایرادات سطوح دندان از ابزاری به نام ابزار پولیش و پرداخت دندان استفاده می شود که شامل مولت دندانپزشکی، نوار پرداخت و دیسک پرداخت دندانپزشکی می باشند. در ادامه به توضیح هر یک از آن ها و بررسی انواعشان خواهیم پرداخت.

مولت دندانپزشکی چیست؟

مولت پرداخت یا مولت دندانپزشکی ابزاری است که پس از به پایان رسیدن ترمیم کامپوزیت برای تکمیل و صیقل دادن ترمیم استفاده می شود. به مرحله ای که از مولت ها در درمان استفاده می شود فینیشینگ و پالیشینگ می گوییم که هدف از انجام آن ها جلوگیری از تجمع پلاک های دندانی، ثبات رنگ طولانی مدت ترمیم، افزایش مقاومت دندان و همچنان زیبایی بیش تر آن می باشد.

کاربرد مولت پرداخت دندانپزشکی

به صورت کلی کاربرد مولت پرداخت دندانپزشکی پرداخت سطوح بین دندانی، باز کردن فاصله بین دو دندان بدون ایجاد آسیب در لثه و ایجاد کانتور تقریبی در ترمیم های آمالگامی، کامپوزیتی و گلاس آینومری با استفاده از قطر نازک و ذرات ساینده ساخته شده از آلومینیوم اکساید می باشد.

در واقع در صورتی که پس از انجام ترمیم دندان، عملیات فینیشینگ و پالیشینگ با مولت دندانپزشکی انجام نشود به مرور زمان بیمار با مشکلاتی مانند تحریک لثه، سوزش لثه و پوسیدگی دندان روبه رو خواهد شد.

انواع مولت دندانپزشکی

در مرحله پرداخت دندان با توجه به نوع ترمیم، شرایط و محل قرار گیری دندان از مولت های مختلفی استفاده می شود. به طور مثال برای پالیش سطوح سرویکال و اکلوزال از مولت فلیم (Flame) در ترمیم های کاسپ دندانی و سطوح لینگوال و باکال از مولت کاپ (Cup) و برای کار با خمیر پالیش برای براق کردن سطح دندان از مولت نمدی استفاده می شود. مولت ها تنوع زیادی در بازار دارند که هرکدام دارای کاربرد متفاوتی هستند.

راهنمای خرید مولت دندانپزشکی

یکی از مهم ترین نکات برای استفاده از مولت دندانپزشکی انتخاب و خرید آگاهانه و صحیح آن است. همانطور که گفته شد مولت ها تنوع زیادی در جنس مواد سازنده، اندازه و شکل ظاهری دارند که هر کدام برای کار به خصوصی ساخته شده اند. بنابراین برای خرید مولت دندانپزشکی باید با اطلاعاتی کامل و دقیق در مورد آن ها وارد عمل شوید. در این بخش نکاتی که باید پیش از خرید مولت دندانپزشکی بدانید را با هم بررسی خواهیم کرد.

انتخاب صحیح مولت دندانپزشکی براساس ناحیه هدف

برای خرید مولت دندانپزشکی ابتدا باید تعیین کنید که چه ناحیه ای از دندان و با چه هدفی را برای ترمیم در نظر گرفته اید. اگر قصد شما از استفاده از مولت دندانپزشکی تمیز کردن، برداشتن پوسیدگی ها و پالیش دندان باشد، مولت های سرعت پایین با ایجاد حس لامسه بهتر و تولید انرژی کمتر برای شما مناسب خواهد بود. برای کانتورینگ دندان ها بهترین گزینه استفاده از مولت دندانپزشکی با سرعت متوسط است.

در صورتی که قصد استفاده از مولت را در عملیات تهاجمی تری مانند برداشت ترمیم های قدیمی، برش دندان و فینیشینگ را دارید، باید از مولت هایی با سرعت بالا استفاده کنید. برای آن که بتوانید بهترین انتخاب را انجام دهید حتما به کاتالوگ کارخانه سازنده و اطلاعات تکمیلی ارائه شده توسط آن دقت کنید.

میزان زبری مولت دندانپزشکی

ذرات ساینده مولت پرداخت دندانپزشکی معمولا از جنس آلومینیوم اکساید هستند اما با توجه به نوع مولت میزان سختی و زبری مولت می توانند متفاوت باشند. مولت ها را می توانیم از نظر زبری و سختی به دسته های مختلف تقسیم کنیم که شامل مولت پرداخت کامپوزیت، مولت پرداخت آمالگام و مولت الماسی هستند که هر یک از آن ها با توجه کاربردشان زبری متفاوتی دارند.

نکته ای که باید پیش از خرید مولت دندانپزشکی به آن توجه کنید این است که میزان زبری ذرات ساینده مولت باید همواره از زبری ماده ترمیمی (کامپوزیت، آمالگام یا ...) بیشتر باشد تا بتوان به راحتی آن ها را پالیش و ترمیم کرد. مولت ها در ابتدا دارای رنگ بندی های مختلفی بودند که نشان دهنده میزان زبری آن ها بود اما به مرور زمان با توجه به افزایش تولیدکنندگان و محصولات این رنگ بندی دیگر قابل اعتماد نبوده و نمی توان آن را معیار مناسبی برای تعیین زبری مولت در نظر گرفت بنابراین تنها راه تشخیص زبری مولت مطالعه کاتالوگ کارخانه سازنده آن است.

سرعت مولت دندانپزشکی

از نکات مهم دیگری که باید پیش از خرید مولت پرداخت دندانپزشکی به آن توجه کنید سرعت فینیشینگ و پالیشینگ مد نظر شماست. هر مولت دندانپزشکی برای استفاده در سرعت خاصی طراحی و ساخته شده است که می توان آن را به طور کلی به سه دسته سرعت پایین (کمتر از 12000 دور در دقیقه)، سرعت متوسط (بین 12000 تا 200000 دور در دقیقه) و سرعت بالا (بیش از 200000 دور در دقیقه) تقسیم کرد. از آن جایی که پولیش دندان یک فرایند تهاجمی است، بهتر است ابتدا نوع ترمیم خود را مشخص کرده و سپس با توجه به سرعت مورد نیاز برای ترمیم اقدام به خرید مولت دندانپزشکی مناسب کنید.

نکته ای که نباید از آن غافل شوید استفاده از اسپری آب است. مولت ها به دلیل سرعت بالا خیلی سریع داغ شده و ممکن است به بافت دندان و لثه آسیب جبران ناپذیری وارد کنند. بنابراین توصیه می شود که برای استفاده از مولت ها از هندپیس هایی با سیستم آبرسانی استفاده کنید تا بتوانید دمای مولت را پایین نگه دارید.

قیمت مولت دندانپزشکی

مولت پرداخت دندانپزشکی در انواع مختلف با کاربردهای متفاوتی تولید می شود و عواملی مانند سرعت، جنس و برند سازنده آن می توانند در تعیین قیمت آن نقش داشته باشند و جالب است بدانید که معمولا شکل ظاهری مولت ها در قیمت آن ها تاثیری نمی گذارد اما گاهی استثناء هایی نیز وجود دارد.

شاید بتوان برند مولت را تاثیرگذارترین عامل تعیین قیمت آن دانست که خیلی هم دور از ذهن نیست. در هر صورت باید پیش از خرید مولت دندانپزشکی ابتدا کاربرد آن را برای خود در نظر بگیرید و سپس به سراغ فاکتور قیمت بروید تا انتخابی بهتر و عاقلانه تر داشته باشید.

دیسک پرداخت دندانپزشکی چیست؟

یکی از خاص ترین انواع مولت دندانپزشکی، دیسک پرداخت یا مولت محدب دندانپزشکی است. این مولت ها برای پالیش سطح لبیال دندان های انسایزور مثلا در ترمیم کلاس IV و ونیر، پالیش سطوح ترمیمی بزرگ، لبه های انسیزال و نواحی پروگزیمال مناسب می باشند.

راهنمای خرید دیسک پرداخت دندانپزشکی

دیسک های پرداخت در انواع و برندهای مختلف تولید می شوند که هرکدام براساس تفاوت هایشان کاربردهای متفاوتی نیز دارند. بنابراین پیش از خرید دیسک پرداخت دندانپزشکی لازم است موارد زیر را در آن ها بررسی کنید.

میزان زبری دیسک پرداخت دندانپزشکی

عمده تفاوت دیسک های پرداخت دندانپزشکی در زبری و نرمی آن هاست که با رنگ های مختلف نشان داده می شوند. انواع زبری مختلف دیسک پرداخت معمولا به صورت زبر (Coarse)، نرم یا فاین (Fine)، متوسط یا مدیوم (Medium) و بسیار نرم یا سوپرفاین (Super Fine) هستند. در رنگ بندی دیسک پرداخت معمولا نوع زبر آن به رنگ سفید، زبری متوسط آن به رنگ آبی، نوع نرم به رنگ زرد و نوع سوپرفاین در رنگ صورتی تولید می شوند. این رنگ بندی ممکن است براساس کارخانه سازنده متفاوت باشد بنابراین بهتر است پیش از خرید دیسک پرداخت کاتالوگ شرکت سازنده را بررسی کنید.

جنس دیسک پرداخت دندانپزشکی

دیسک پرداخت دندانپزشکی را می توان از نظر جنس مواد سازنده آن ها نیز به دسته های مختلف تقسیم کرد که شامل دیسک پرداخت کروم کبالت، دیسک پرداخت پرسلن و دیسک پرداخت زغالی هستند. این دیسک ها از نظر کاربرد، میزان زبری، قطر و ضخامت با یکدیگر متفاوت هستند. به طور مثال دیسک های پرسلن معمولا سبک و انعطاف پذیر بوده و برای برش و جداسازی ترمیم های فرزی و سرامیکی گزینه ایده آلی هستند.

شکل ظاهری دیسک پرداخت دندانپزشکی

دیسک پرداخت دندانپزشکی را از نظر ظاهری می توانیم به دو نوع دیسک محدب و دیسک خورشیدی تقسیم کنیم. دیسک پرداخت محدب از نظر ظاهری بسیار ساده بوده و به شکل دایره هستند. از این دیسک ها می توان برای تراش دندان و مواد ترمیمی استفاده کرد. دیسک های خورشیدی یکی از محبوب ترین نوع این ابزار می باشند که دارای پالیشرهایی از جنس سیلیکون می باشد و برای پالیش نهایی کامپوزیت استفاده می شوند.

دیسک پرداخت خورشیدی

مولت پرداخت خورشیدی در دندانپزشکی کاربردی مهم دارد. در واقع می توانیم بگوییم که هیچ یک از انواع مولت نمی توانند جایگزین مولت خورشیدی پرداخت کامپوزیت باشند. سطح صاف این مولت دندانپزشکی آن را برای برداشتن یکسان ذرات فیلر و مواد ترمیمی رزینی بسیار مناسب کرده و سطحی صاف و صیقلی را در ترمیم در اختیار شما می گذارد. باید در نظر داشته باشید که از مولت پرداخت خورشیدی نمی توان در پالیش سطوح کرودار در ناحیه پالاتال و اکلوزال استفاده کرد.

قیمت دیسک پرداخت خورشیدی

قیمت دیسک پرداخت خورشیدی در مقایسه با انواع آن ها بالاتر است و در یک برند مشابه تفاوت قیمت میان آن ها کاملا حس می شود. این تفاوت قیمت دیسک پرداخت خورشیدی با سایر انواع دیسک ها به دلیل کاربرد خاص و شکل متفاوتشان می باشد. در تعیین قیمت دیسک پرداخت خورشیدی علاوه بر برند آن، سرعت چرخش، میزان زبری و نرمی و بسته بندی آن ها دخیل هستند.

قیمت دیسک پرداخت دندانپزشکی

دیسک های پرداخت از ابزار گران قیمت دندانپزشکی محسوب نمی شوند و محدوده قیمتی آن ها نیز زیاد وسیع نیست. عواملی مانند جنس سازنده، میزان زبری و برند دیسک پرداخت در قیمت آن موثر هستند که شاید بتوان برند را تاثیرگذارترین آن ها دانست. اما همان طور که گفتیم این موضوع در مورد دیسک پرداخت خورشیدی کمی متفاوت است.

نوار پرداخت دندانپزشکی چیست؟

یکی دیگر از ابزاری که برای پالیش و پرداخت دندان استفاده می شود، نوار پرداخت دندانپزشکی می باشد. نوار پرداخت یک نوار فلزی است که هدف آن تکمیل و صیقل دادن ترمیم های دندانی است. این ابزار هم مانند دیسک پرداخت برای پالیش کامپوزیت و آمالگام استفاده می شود .جنس نوار پرداخت دندانپزشکی معمولا از استیل یا پلی استر است و قابل اتوکلاو و استریل شدن می باشند.

راهنمای خرید نوار پرداخت 

نوار پرداخت دندانپزشکی مانند سایر ابزار پالیش و پرداخت تنوع نسبتا بالایی دارند. برای خرید نوار پرداخت نیز باید به نکاتی توجه کنید تا بتوانید بهترین و مناسب ترین انتخاب را انجام دهید. این نکات می توانند شامل کاربرد نوار پرداخت، جنس نوار پرداخت و میزان زبری نوار پرداخت باشند.

کاربرد نوار پرداخت دندانپزشکی

نوار پرداخت دندانپزشکی کاربردهای متفاوتی دارد. از جمله این کاربردها می توان به پرداخت دندان های ترمیم شده با آمالگام و کامپوزیت، بازکردن فضاهای بین دندانی و پالیش و پرداخت نواحی پروگزیمال اشاره کرد. برای هرکدام از این کاربردها نیاز است که از نوار پرداخت متفاوتی استفاده شود بنابراین پیش از خرید نوار پرداخت دندانپزشکی حتما کاربرد آن برای خود را تعیین کنید.

جنس نوار پرداخت دندانپزشکی

نوار پرداخت دندان معمولا در دو نوع پلی استر و فلزی ساخته می شوند. نوار پرداخت های پلی استر از جنس آلومینیوم اکساید ساخته شده و معمولا از آن ها برای پالیش و پرداخت نهایی دندان های ترمیم شده استفاده می شود. نوار پرداخت فلزی یا استیل به دلیل جنس محکم تر برای باز کردن فاصله بین دندانی و همچنین پرداخت دندان های ارتودنسی شده مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که می بینید جنس سازنده نوار پرداخت در کاربرد آن ها بسیار موثر است بنابراین باید حتما پیش از خرید نوار پرداخت دندانپزشکی به آن دقت کنید.

میزان زبری نوار پرداخت دندانپزشکی

همانطور که اشاره کردیم، میزان زبری نوار پرداخت دندانپزشکی با رنگ های متفاوت نشان داده می شود. معمولا دیسک های پرداخت زبرتر به دلیل تهاجم بیش تری که دارند در تراش دادن دندان و برداشتن ترمیم ها به کار برده شده و از نوع نرم تر آن ها برای پالیش و صیقلی کردن دندان ها در مراحل آخر ترمیم استفاده می شود.

قیمت نوار پرداخت کامپوزیت

نوار پرداخت کامپوزیت به عنوان یکی از ابزارآلات پالیش و پرداخت دندانپزشکی دارای محدوده قیمت گسترده ای می باشد. برای تعین قیمت نوار پرداخت کامپوزیت عوامل زیادی مانند زبری، جنس و سطح ساینده دخیل هستند. نوار پرداخت ها می توانند دارای یک یا دوطرف سطح ساینده باشند که نوع دو طرفه آن ها قیمت بالاتری دارد. نوع بسته بندی از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت نوار پرداخت کامپوزیت است. این بسته بندی ممکن است به صورت تکی و چندتایی باشد که طبیعتا با بالا رفتن تعداد در بسته قیمت آن نیز افزایش می یابد.

با وجود تمام نکات گفته شده باز هم می توانیم بگوییم که هیچ عاملی به اندازه برند نوار پرداخت ها نمی تواند در قیمت آن ها موثر باشد. امروزه برندها و شرکت های داخلی زیادی اقدام به تولید نوار پرداخت کامپوزیت کرده اند که از نظر کیفیت می توانند رقیب خوبی برای شرکت های خارجی باشند اما با توجه به سیاست های اقتصادی کشور، نوار پرداخت های خارجی همچنان از قیمت بالاتری نسبت به رقبای داخلی خود برخوردار هستند.

خرید ابزار پولیش و پرداخت دندانپزشکی

در این مطلب سعی کردیم تا شما را با انواع ابزار پرداخت دندانپزشکی آشنا کرده و برای انتخاب و خرید آن ها راهنمایی کنیم. ابزار پالیش و پرداخت دندان در دسته مواد مصرفی قرار نمی گیرند اما لازم است که نهایتا پس از 7 بار استفاده دور انداخته شده و ابزار جدید جایگزین آن ها شوند. بنابراین در صورتی که می خواهید ابزارتان عمر مفید بیشتری داشته باشند باید در انتخاب و خرید آن ها نهایت دقت خود را به کار بگیرید.

خرید ابزار پالیش و پرداخت دندانپزشکی به دلیل تنوع بالای آن ها کار آسانی نیست. ما در فروشگاه یونیت با گرد هم آوردن انواع ابزار پرداخت و همکاری با برندهای مختلف امکان بررسی و مقایسه محصولات را برای شما فراهم کرده ایم تا بتوانید با مناسب ترین قیمت، با کیفیت ترین ابزار را در مطب خود داشته باشید.

مرتب سازی : حذف فیلتر
محدوده قیمت :
فقط کالای موجود
فقط تخفیف دارها
برند :
  • imed
  • ارسال سریع
  • منتخب یونیت
  • برنده کیفیت
selective product