مشاوره خرید و قیمت گوتا پرکا و کن کاغذی

راهنمای خرید گوتاپرکا و کن کاغذی

روت کانال یا درمان ریشه یک روش درمانی جهت حفظ دندان و جلوگیری از کشیدن آن است. در این فرایند پس از تمیز و خالی کردن کانال ریشه دندان با استفاده از فایل ها از وسیله ای به نام گوتا پرکا برای پر کردن کانال استفاده می شود. برای آن که بتوانیم شما را به سمت خرید بهترین گوتا پرکا و کن کاغذی هدایت کنیم، نیاز است که ابتدا به شرح و بررسی انواع آن ها بپردازیم.

گوتا پرکا چیست؟

گوتا پرکا یکی از پرمصرف ترین مواد مصرفی دندانپزشکی است که از شیره درختی به نام Palaquium Gutta به دست می آید. این ماده دارای خاصیت پلاستیکی است که با مواد دیگری مانند زینک اکساید، مواد رنگی و مواد اپک کننده ترکیب می شود تا آماده مصرف در حوزه دندانپزشکی باشد. گوتاپرکا در فرم ها و سایزهای مختلفی در بازار موجود است. انتخاب نوع گوتا پرکا بستگی به شما و اندازه طول کانال ریشه دندان دارد.

چرا از گوتا پرکا استفاده می کنند؟

از لحاظ ساختار شیمیایی گوتا پرکا دندانپزشکی تقریبا هیچ واکنشی با بدن انسان نشان نمی دهد و به عبارت ساده تر در صورت جایگذاری بدن آن را پس نمی زند. علاوه بر این، ویژگی های منحصربفرد دیگر گوتاپرکاها مانند نفوذپذیری عالی در دندان و انعطاف پذیری خوب آن پس از دیدن حرارت، باعث شده است که گوتا دندانپزشکی به یک گزینه عالی برای پر کردن کانال ریشه دندان تبدیل شود.

انواع گوتا دندانپزشکی 

گوتا پرکاها بر اساس ساختار شیمیایی و همچنین فایل مورد استفاده در درمان روت کانال به دسته های مختلف تقسیم می شوند.

انواع گوتا پرکا براساس ساختار شیمیایی

گوتا پرکاها را می توان از نظر ساختار شیمیایی به سه دسته آلفا، بتا و گاما تقسیم کرد. از نظر شیمیایی گوتاپرکا به طور طبیعی فقط در دو حالت آلفا و بتا وجود دارند. نوع طبیعی تر آن فقط نوع آلفا است که در یک حالت به خصوص از جایگذاری می تواند به نوع بتا تبدیل شود. در حین فرآیند تولید اگر دستگاه خنک کننده سریع کار کند، می توان فرم بتا را تولید کرد و اگر فرآیند سرد شدن به آرامی ( کمتر از 0.5 درجه سانتی گراد در ساعت) اتفاق بیافتد، فرم آلفا شکل می گیرد. البته شکل ناپایدار دیگری به نام گاما (γ) وجود دارد که بی شکل (amorph) است. خصوصیات فرم های مختلف عبارتند از:

آلفا (α): نوعی روان، چسبناک با ویسکوزیته کم، شکننده در دمای اتاق، چسبندگی و جریان پذیری بیش تر در گرما

بتا (β): جامد، قابل فشردن و با ویسکوزیته بیش تر نسبت به نوع آلفا

گاما (γ): کاملا شبیه به نوع آلفا اما ناپایدار (امکان تغییر حالت در آن ها بالاست)

در نظر داشته باشید که نوع آلفا گوتا پرکا ترمو پلاستیک بوده و از تمام انواع آن پرکاربردتر است. زیرا ویسکوزیته پایین تری دارد و وقتی حرارت ببیند می تواند نقش ادهزیو را نیز بازی کند و این نوع در تکنیک ابچوریشن گرم (Warm Condensation technique) مورد استفاده قرار می گیرد. نوع بتا نیز بیش تر برای تکنیک ابچوریشن سرد (Cold Condensation technique) استفاده می شود. به این معنی که هرچه دما پایین تر باشد، انعطاف پذیری بیش تری دارد.

انواع گوتا پرکا براساس فایل اندو

دسته بندی دیگر گوتا پرکاها براساس فایل مورد استفاده آن ها می باشد. گوتا پرکا ها شامل 20 درصد گوتا پرکا، 66 درصد زینک اکسید، 11 درصد سولفات های فلز های سنگین و 3 درصد موم و رزین هستند و در انواع مختلفی تولید می شوند که شامل گوتا پرکا ساده، گوتا پرکا 4 درصد و گوتا 6 درصد، گوتا پرکا پروتیپر (Protaper)، گوتا پرکا رسپیروک (Reciproc) هستند. نام گذاری این گوتا پرکاها در واقع براساس فایل مورد استفاده برای آن ها صورت گرفته و با نام فایل مخصوص به خودشان شناخته می شوند.

چگونه گوتا پرکا مناسب را انتخاب کنیم؟

برای انتخاب سایز و نوع گوتا پرکا دندانپزشکی دو راه پیش روی شما وجود دارد؛ استفاده از کد ایزو (ISO) و روش غیراستاندارد.

روش استاندارد یا کد ایزو

گوتا پرکا استاندارد دقیقا مطابق با سایز و رنگبندی کد ISO فایل های استاندارد می باشند که از سایز 15 تا 80 با تقارب 2 درصد و بیشتر عرضه می شوند. در این روش در واقع از رنگبندی های مختلف در انتهای گوتا پرکاها استفاده می شود که این رنگ ها بر اساس اندازه قطر هر گوتا پرکا و اندازه تنه مخروطی شکل آن تعیین می شوند. به طور مثال کد ISO 40/04 به این معنی است که قطر سری گوتا دندانپزشکی 0.4 میلی متر و سری مخروطی آن 0.04 میلی متر است. این رنگ بندی به شما کمک می کند که اندازه درست را مناسب با اندازه کانال ریشه بیمار انتخاب کنید. علاوه بر این، کد ISO در انتخاب فایل مناسب نیز به شما یاری می رساند. زیرا اندازه های تعیین شده برای گوتا پرکاها کاملا با اندازه فایل ها مطابقت دارند. کد ISO گوتا پرکاها نه تنها اندازه آن ها را مشخص می کند، بلکه بر روی تنه خود خط های نشانگر اندازه گیری دارند که به شما نشان می دهند هر گوتا پرکا تا چه عمقی در کانال ریشه بیمار فرو رفته است.

توجه داشته باشید که در رنگ بندی گوتا پرکاها، سایز 15 و 45 به رنگ سفید، سایز 20 و 50 به رنگ زرد، سایز 25 و 55 به رنگ قرمز، سایز 30 و 60 به رنگ آبی، سایز 35 و 70 به رنگ سبز و سایز 40 و 80 به رنگ مشکی هستند. نکته جالب توجه این است که این ترتیب رنگ بندی در فایل های دندانپزشکی نیز رعایت شده است و همین موضوع کار را برای شما به مراتب ساده تر می کند.

روش غیراستاندارد

در روش غیراستاندارد هیچ رنگبندی ای برای گوتا پرکا وجود نداشته و تنها راه دسته بندی آن ها، سایز آن ها خواهد بود. در این روش از عبارات Fine (F)، Extra-Fine (XF)، Medium (M)، Large (L)، Extra-Fine (XXF) و Extra Large (XL)برای طبقه بندی گوتاها استفاده می شود. در این روش حالت دیگری برای دسته بندی گوتا دندانپزشکی وجود دارد که در آن گوتاها به صورت اختصاصی برای استفاده با یک فایل روتاری دندانپزشکی به خصوص ساخته شده اند. بنابراین از نام فایل برای طبقه بندی آن ها استفاده می شود مانند: گوتا روتاری، گوتا پرکا پروتیپر، گوتا رسیپروک و ... .

نکاتی برای خرید گوتا دندانپزشکی

تا به این جا شما را با انواع گوتا پرکاهای دندانپزشکی، روش تشخیص و مزایای استفاده آن ها را بررسی کردیم. حال نوبت به نکاتی می رسد که باید در هنگام خرید گوتا دندانپزشکی به آن ها توجه کنید.

رادیو اپک بودن گوتا پرکا

رادیو اپک (Radiopaque) بودن یک وسیله به معنای توانایی بازتاب نور است. گوتا پرکاها نور را از خود عبور نمی دهند و در واقع این قابلیت در آن ها باعث می شود تا در عکس برداری ها بتوانید خیلی راحت محل قرار گیریشان در کانال ریشه را تعیین کنید و برای کارهای درمانی بعدی اقدام کنید.

اندازه گوتا پرکا

برای استفاده از گوتا پرکاها فرمول همیشگی و به خصوصی وجود ندارد زیر هر کانال ریشه اندازه مخصوص خود را دارد. بنابراین انتخاب اندازه گوتا دندانپزشکی به شما بستگی دارد. اما یک توصیه را از ما بپذیرید. گوتاهای شماره 15، کوچک ترین نوع گوتا دندانپزشکی هستند و می توان گفت تقریبا در تمام کانال های ریشه جای می گیرند. این گوتا پرکاها که به گوتا جانبی یا گوتا فرعی نیز معروفند پرکاربردترین نوع این ابزار در مطب های دندانپزشکی اند. بنابراین لازم است که از این شماره همیشه در مطب موجود داشته باشید زیرا گوتا پرکا 15 می تواند مکمل سایر سایزها باشد و در صورتی که گوتا انتخابی شما برای کانال ریشه کوچک باشد، می تواند فضای خالی کنار آن را پر کند.

فایل مورد استفاده در روت کانال

مورد بعدی که باید در هنگام خرید و استفاده گوتا پرکا به آن توجه کنید، آخرین فایلی است که برای درمان کانال از آن استفاده کرده اید. شما ممکن است در فرایند درمان ریشه از فایل های متعددی چه از نوع دستی و چه روتاری استفاده کرده باشید. اما به خاطر داشته باشید که گوتا پرکایی که انتخاب می کنید فقط و فقط باید با آخرین فایل مورد استفاده شما تطابق داشته باشد.

قیمت گوتا پرکا دندانپزشکی چند است؟

عوامل زیادی قیمت گوتا دندانپزشکی را تعیین می کنند که از جمله آن ها می توان به برند سازنده، نوع گوتا و اندازه آن اشاره کرد. گوتا پرکا از جمله مواد مصرفی دندانپزشکی است که از تنوع بسیار زیادی در بازار برخوردار است و به نسبت سایر مواد لازم حوزه دندانپزشکی قیمت بالایی ندارد. بنابراین انتخاب درست و مناسب آن فقط و فقط به منظور حفظ سلامت بیمار و انجام موفقیت آمیز درمان روت کانال است.

خرید آنلاین گوتا دندانپزشکی

ما در یونیت با همکاری شرکت های تولید کننده و وارد کننده، گزینه های زیادی را برای خرید آنلاین گوتا دندانپزشکی برای شما عزیزان فراهم نموده ایم که می توانید از طریق مراجعه به سایت یا اپلیکیشن یونیت با مقایسه قیمت ها و بررسی محصولات متنوع، تجربه یک خرید آنلاین لذت بخش را برای خود رقم بزنید.

یکی دیگر از مواد پر مصرف دندانپزشکی که گاهی از نظر کاربردی با گوتا پرکا اشتباه گرفته می شود کن کاغذی دندانپزشکی است.

کن کاغذی یک مخروطی جنس کاغذ است که در درمان ریشه برای خشک کردن و جذب مواد مایع موجود در کانال ریشه استفاده می‌ شود. نام دیگر کن کاغذی دندانپزشکی، کن جاذب (absorbent point) می باشد.

کن کاغذی چیست؟

کن کاغذی یک وسیله مخروطی شکل از جنس کاغذ است که در درمان ریشه به منظور خشک کردن و جذب مواد مایع در داخل کانال ریشه استفاده می گردد. کن کاغذی همانند گوتا پرکا به صورت دستی رل و با لیزر درجه بندی شده است و می توان آن ها را در طول ها و اندازه های مختلف تهیه کرد. شباهت ظاهری کن کاغذی و گوتا پرکا باعث شده است تا بسیاری آن ها را با یک دیگر اشتباه بگیرند اما اکنون با بررسی جداگانه کن کاغذی متوجه تفاوت های آن ها خواهید شد.

ساختار کن کاغذی دندانپزشکی 

کن کاغذی از سلولز گیاهی و یک پلیمر بدون شاخه از گلوکز ساخته شده است. گروه های هیدروکسیل در سلولز، پیوندهای فراوان هیدروژنی بین زنجیره‌های پلیمری تشکیل می دهند و یک خاصیت هیدروفیلیک یا آب دوست به وجود می آورند که باعث می شود آب قابل توجهی در ساختار آن ها جذب شود. همین قابلیت کن های کاغذی را برای خشک کردن کانال های دندان مناسب می کند.

چرا باید از کن کاغذی استفاده کنیم؟

در زمان انجام درمان ریشه، ابتدا باید با استفاده از فایل ها داخل کانال را به خوبی خالی کنید سپس داخل کانال را خشک کنید. در این مرحله استفاده از کن کاغذی دندانپزشکی اهمیت زیادی پیدا می کند. زیرا اگر کوچک ترین بخشی از پالپ یا عفونت درون کانال باقی بماند، بعدها باعث تحلیل رفتن لثه و ایجاد مشکلات به مراتب بزرگ تری می شود. سپس بعد از خشک شدن کانال، گوتا پرکا را جایگذاری کنید. در این مرحله یکی از تفاوت های اصلی کن کاغذی و گوتا دندانپزشکی مشخص شد.

ویژگی های کن کاغذی چیست؟

کن های کاغذی مانند گوتا پرکا باید از انعطاف پذیری بالا، ساختار محکم و شکل یکنواخت بهره مند باشند. راهنمای رنگی کن های کاغذی مانند گوتا پرکا ها اندازه قطر و سری آن ها را نشان می دهد که از پرکاربردترین آن ها می توان به اندازه های 16، 18، 19، 20، 21 و 22 اشاره کرد. برای هر کن کاغذی علاوه بر راهنمای رنگی، یک عدد نیز در نظر گرفته شده است که نشان دهنده درصد خشک کنندگی آن است. هرچه این عدد بیش تر باشد، قدرت خشک کنندگی کن کاغذی بالاتر و انعطاف پذیری آن کمتر است.

انواع کن کاغذی دندانپزشکی

کن های کاغذی دارای تنوع بالا در مدل و اندازه هستند. از محبوب ترین کن های کاغذی بازار می توان به کن کاغذی 2 درصد، کن کاغذی 4 درصد، کن کاغذی 6 درصد، کن رسیپروک و کن پروتیپر اشاره کرد. همان طور که بالاتر گفتیم، هرچه درصد تعیین شده در کن ها بالاتر باشد، قدرت جذب آن ها نیز بیش تر است. این نکته را هم در نظر داشته باشید که کن های کاغذی پروتیپر نسبت به انواع درصد دار کن ها جاذب بهتری است.

نکاتی برای خرید کن کاغذی دندانپزشکی

خاصیت جذب کن کاغذی دندانپزشکی چند درصد است؟

کن کاغذی دندانپزشکی باید بتواند علاوه بر آب، سایر مایعات مانند خون را نیز جذب کند. کن ها به طور کلی در چهار درصد جذب 2،4،6 و پروتیپر در بازار عرضه می شوند که انتخاب آن باید با توجه به نوع درمان و اندازه کانال ریشه توسط شما انتخاب شود. بنابراین پیش از خرید از اندازه مورد نیازتان مطمئن شوید.

میزان انعطاف پذیری کن کاغذی

میزان انعطاف پذیری کن کاغذی با درصد جذب آن رابطه معکوس دارد. به این صورت که هرچه درصد جذب کن بیش تر باشد، انعطاف پذیری آن کاهش پیدا می کند. این موضوع در زمان خرید کن کاغذی اهمیت زیادی دارد و باید پیش از آن حتما تعیین کنید که کن کاغذی را برای دندان های کدام ناحیه نیاز دارید. زیرا دندان های خلفی و آسیاب دارای کانال های خمیده و پیچ داری هستند که این موضوع نیاز به وجود کن های کاغذی منعطف را توجیه می کند. بنابراین نمی توان از کن های کاغذی درصد بالا برای آن ها استفاده کرد و در این حالت بهترین گزینه، کن کاغذی 2 درصد خواهد بود. به همین ترتیب می توان نتیجه گرفت که بهتر است برای دندان‌ های جلویی از کن‌ های کاغذی با درصد بالا استفاده کنید زیرا توانایی جذب رطوبت بیش تر و انعطاف پذیری کم تری دارند.

اندازه کن کاغذی 

طبیعتا یکی از مهم ترین فاکتورها برای انتخاب و خرید کن کاغذی دندانپزشکی اندازه و طول آن است. شما باید با توجه به طول و قطر کانال ریشه از کن کاغذی مناسب استفاده کنید. بهتر است که برای هر کانال از کن مناسب خودش استفاده کنید اما در صورتی که فقط توانایی فراهم کردن یک نوع کن کاغذی را دارید، پیشنهاد ما به شما این است که از قطر کوچک تر آن استفاده کنید. زیرا قطرهای کوچک تر در تمامی کانال ها قابل جایگذاری هستند.

قیمت کن کاغذی دندانپزشکی

با توجه به تنوع زیاد کن های کاغذی در بازار، در زمان خرید قطعا با قیمت های متفاوتی نیز رو به رو خواهید شد. قیمت کن کاغذی دندانپزشکی را عواملی مانند شرکت سازنده، درصد جذب و اندازه آن تعیین می کنند. به طور کلی کن کاغذی نیز مانند گوتا پرکا به نسبت بیش تر وسایل مصرفی دندانپزشکی قیمت آن چنان بالایی ندارد و پیشنهاد ما این است که کیفیت را در زمان انتخاب آن اولویت خود قرار دهید.

خرید آنلاین کن کاغذی دندانپزشکی

همان طور که گفتیم تنوع کن های کاغذی بسیار بالاست و همین موضوع خرید آن را کمی دشوار می کند. خرید آنلاین کن کاغذی از فروشگاه یونیت این امکان را به شما می دهد تا صدها مدل کن کاغذی را با هم مقایسه کنید، نقد و بررسی آن ها را مطالعه کنید و سپس بهترین انتخاب را با مناسب ترین قیمت و کیفیت انجام دهید.

 

مرتب سازی : حذف فیلتر
محدوده قیمت :
فقط کالای موجود
فقط تخفیف دارها
برند :
  • imed
  • ارسال سریع
  • منتخب یونیت
  • برنده کیفیت
selective product