مشاوره خرید و قیمت شستشو و ضدعفونی کننده کانال

شستشو و ضدعفونی کننده کانال چیست؟

شستشوی کانال و ضدعفونی کردن آن تکمیل کننده اینسترومنتیشرن است که به حذف بقایای بافتی و میکروارگانیسم ها کمک می کند. برای رسیدن به این هدف، روش شستشوی کانال نقش مهمی دارد. نتایج حاصل از شستشوی کانال به عملکرد ماده شوینده و قابلیت تماس با میکروارگانیسم ها و باقی مانده های بافتی بستگی دارد. برای شستشو و ضدعفونی کانال ریشه از مواد مختلفی استفاده می شود که برای خرید آن ها باید با انواعشان آشنایی داشته باشید. بنابراین در صورت تمایل به خرید مواد شستشو و ضدعفونی کننده کانال با ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

راهنمای خرید ضدعفونی کننده کانال ریشه 

حل کردن دبری‌ها و بافت‌ها،‌ کشش سطحی کم، توانایی لغزنده سازی وسایل یا لوبریکت مناسب، توانایی ضدعفونی کردن کانال، حذف لایه اسمیر، تعداد دفعات و مدت زمان لازم برای اثر بخشی از جمله معیارها در انتخاب یک محلول شستشو دهنده و ضدعفونی کننده مناسب است. آب مقطر که یکی از محلول های شستشو دهنده کانال محسوب می شود، کمترین اثر را در بین تمامی شستشو دهنده ها دارد. محلول نرمال سالین نیز اگرچه پرکاربرد ترین ماده شستشو دهنده کانال دندان میان دندان‌پزشکان است اما اثربخشی چندان مناسبی در مقایسه با سایر شستشودهنده ها ندارد.

انواع ضدعفونی کننده کانال

برای آن که بتوانید یک ضدعفونی کننده مناسب برای درمان کانال ریشه پیدا کنید نیاز است که با انواع آن ها آشنا شوید و کاربرد هر یک ر بدانید. از آن جایی که این مواد گاها ضرراتی نیز دارند، انتخاب نوع درست آن ها بسیار در فرآیند درمان کانال ریشه دندان موثر خواهد بود.

خمیر آماده سازی کانال ریشه یا ادتا‏

خمیر آماده سازی کانال ریشه، یک ماده شیمیایی است که برای آماده سازی شیمیایی و مکانیکی برای تمیز کردن و پاکسازی کانال ریشه کاربرد دارد. خمیر آماده سازی کانال ریشه یا ادتا در واقع یک پلی آمینو کربوکسیلیک اسیداست. امروزه، EDTA عمدتا از اتیلن دی آمین (1،2-دی آمینو اتان)، فرمالدهید (متانال) و سیانور سدیم سنتز می‌شود. ادتا در دو نوع ادتا 2 سدیم و دیگری ادتا 4 سدیم تولید می شود که هر دو از نظر ساختار شیمیایی و سطح pH متفاوت هستند، اما تقریبا کاربردهای مشابهی دارند.

هیپوکلریت سدیم

هیپوکلریت سدیم که با نام های آب ژاول، مایع سفیدکننده و یا وایتکس شناخته می شود یک ترکیب شیمیایی با فرمول NaClO است. هیپوکلریت سدیم یک محلول رقیق سبز مایل به زرد است که به عنوان ماده ضد عفونی کننده و سفید کننده خانگی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. این مایع با وجود برخی معایب، شایع ترین ماده ضدعفونی کننده کانال ریشه نیز هست. این شوینده ها قطعا معایبی دارند و ایده آل نیستند به طور مثال سدیم هیپوکلریت قادر به حذف لایه اسمیر ایجاد شده بر روی دیواره‌های کانال ریشه که در تماس با ابزارهای آماده سازی روتاری قرار می‌گیرند نبوده و این موضوع به عنوان نقطه ضعف اصلی این ماده به شمار می‌رود. حذف لایه اسمیر یک جزء بسیار مهم از فرآیند درمان در نظر گرفته می‌شود. چرا که این لایه حاوی میکروارگانیسم‌ها و آنتی‌ ژن‌ های میکروبی نهفته در ترکیب آمورف دنتین ارگانیک و غیرارگانیک و بافت نکروتیک بوده و حذف آن در ضدعفونی سازی روت کانال نقش مهمی دارد. برای حذف این لایه اسمیر می‌توان از محلول 17% از ترکیب EDTA استفاده نمود. در ضمن هیپوکلریت یکی از قوی ترین و ارزان ترین شستشودهنده های کانال ریشه است که توانایی بالایی در حل کردن بافت دارد.

فرموکروزول 

فرموکروزول مخلوطی از فرمالین، کرزول و گلیسیرین است که در دندانپزشکی برای پالپوتومی دندان‌های شیری و به‌ عنوان یک داروی موقت داخل کانال در طول درمان ریشه استفاده می‌شود. فرموکرزول بیش از 100 سال است در دندانپزشکی و بیش از 80 سال انحصارا برای پالپوتومی در دندان‌های شیری سابقه دارد. برای اولین بار از ترکیب این ماده با 19 درصد فرمالدئید و 35 درصد کرئوزول برای مومیایی کردن یا تثبیت بافت پالپ استفاده شد. این مومیایی کردن درواقع با گرفتن باکتری های موجود در دهان اتفاق می افتاد. بنابراین باعث شد تا به مرور از این ماده برای ضدعفونی کردن و از بین بردن باکتری های کانال ریشه استفاده شود.

کلروهگزدین 

یکی دیگر از مواد مناسب برای شست و شوی کانال ریشه دندان کلروهگزدین است. کلروهگزیدین با مهار باکتری های گرم منفی مانند انتروکوکوس فتالیس تاثیر بسزایی در کاهش احتمال برگشت عفونت های پس از روت کانال تراپی دارد. در سال 1940 در تلاش برای پیدا کردن داروی مؤثر برای بیماری مالاریا، دانشمندان به گروهی از مواد به نام بیس بیگوانید دست پیدا کردند که از این میان کلر هگزیدین در سال 1954 در انگلستان به عنوان ضد عفونی‌کننده زخم، نظافت پوست و ضد عفونی کردن قبل از جراحی به بازار عرضه شد. از این رو این ماده علاوه بر شستشوی کانال دندانی کاربردهای دیگری نیز دارد.

آرسی پرپ یا نرم کننده کانال ریشه

آرسی پرپ دارای خاصیت لوبریکیت یا روان کننده در کانال است تا از شکستگی یا گیر کردن فایل در دندان جلوگیری کند. علاوه بر این خاصیت اکسیداسیون این ماده باعث شده تا بتواند کانال ریشه را از لایه اسمیر و باکتری های سطحی پاکسازی کند. این ماده دارای اوره و ادتا نیز هست. RC-PREP که یکی از معروف ترین مواد شست و شو دهنده و لغزنده کننده کانال است، در آب حل نمی شود و یکی از رایج‌ترین مواد شستشو دهنده و لغزنده ساز کانال است این ماده خمیری شکل حاصل ترکیب EDTA و پراکسید اوره است. به دلیل واکنش هیپوکلریت ‌سدیم و پراکسید اوره و تولید حباب در معلق‌شدن دبری‌ های عاجی موثر است.

قیمت ضدعفونی کننده کانال ریشه

در میان تمام انواع ضدعفونی کننده ها و شستشودهنده های کانال ریشه در دندانپزشکی، ارزان ترین نوع محلول هیپوکلریت اسید یا همان آب ژاول است. این محصول در کنار تمام معایب و نواقصی که دارد به دلیل قیمت پایین و همچنین کاربرد آسان از پرطرفدار ترین و محبوب ترین ضدعفونی کننده های کانال ریشه در دندانپزشکی به حساب می آیند. از طرفی شاید بتوان گفت که آرسی پرپ از قیمت کمی بالاتری به نسبت سایر ضدعفونی کننده ها برخوردار است زیرا علاوه بر خاصیت شویندگی می تواند به نرم شدن کانال ریشه نیز کمک کند.

در آخر اعتبار و شناس بودن شرکت سازنده نیز تاثیر بسزایی در قیمت ضدعفونی کننده های کانال می گذارد. شما می توانید از طریق همین صفحه اقدام به خرید محلول شستشو و ضدعفونی کننده کانال ریشه کرده و آن را از بهترین و معتبر ترین برندها تهیه کنید. یونیت اصل بودن کالاها و ارسال سریع آن ها را تضمین کرده و همچنین کارشناسان مجرب آن آماده پاسخگویی به تمام سوالات شما عزیزان خواهند بود.

مرتب سازی : حذف فیلتر
محدوده قیمت :
فقط کالای موجود
فقط تخفیف دارها
برند :
  • imed
  • ارسال سریع
  • منتخب یونیت
  • برنده کیفیت
selective product