مشاوره خرید و قیمت رابردم و متعلقات

لاستیک رابردم چیست؟

رابردم دندانپزشکی در واقع یک صفحه پلاستیکی کشی مربع شکل است که برای جدا کردن دندان یا ناحیه در حال درمان از سایر مناطق دهان و لب های بیمار بر روی دندان ها نصب می شود. رابردم به معنی سد لاستیکی یا نوعی وسیله برای جداسازی و ایزولاسیون محیط عمل که در کارهای مختلف دندان‌پزشکی نظیر اندودونتیکس، عملیات ترمیمی و دندانپزشکی اطفال می باشد.

انواع رابردم دندانپزشکی

رابردم ها با پوشاندن کامل محیط دندان از نفوذ باکتری ها به داخل دهان جلوگیری می کنند و در واقع یک محیط عاری از باکتری ایجاد می کنند. چگونه؟ با دور نگه داشتن بزاق دهان و خون از محل جراحی یا ترمیم. یکی دیگر از مزایای استفاده از رابردم جلوگیری از قورت دادن ابزار کوچک توسط بیمار یا لیز خوردن آن ها به داخل حلق او است. رابردم ها را می توان از نظر کاربرد، جنس سازنده و همچنین ساختار آن ها به دسته های مختلف تقسیم کرد.

نکاتی برای خرید رابردم دندانپزشکی

برای خرید رابردم باید توجه کنید که آن را از چه جنسی، با چه بسته بندی ای و به چه هدفی استفاده می کنید. به طور معمول از رابردم ها در عملیات اندو دندانپزشکی استفاده می شود. به همین علت به آن ها رابردم اندو نیز گفته می شود. هدف رابردم اندو در واقع جلوگیری از آسیب دیدن دندان توسط وسایل چرخشی و روتاری دندانپزشکی است. ا اما می توان از آن ها به طور کلی در کارهایی که از اسید اچ یا سایر مواد مصرفی دندانپزشکی که ممکن است به دندان آسیب وارد کنند استفاده می شود، از رابردم استفاده کرد.

جنس رابردم دندانپزشکی

لاستیک رابردم از دو جنس لاتکس و یا سیلیکون ساخته می شود که هر دو کاربرد یکسانی دارند. اما افراد زیادی هستند که به لاتکس حساسیت دارند. حساسیت به لاتکس را نیز نمی توان شوخی گرفت. بنابراین در صورتی که بیمار شما به لاتکس حساسیت داشته باشد باید از رابردم های سیلیکونی استفاده کنید.

ساختار رابردم چیست؟

رابردم دندانپزشکی معمولا از جنس لاستیک کشی با انعطاف پذیری بالاست. این لاستیک رابردم توسط ابزاری به نام الگوی رابردم دوره فضای مورد نظر گذاشته می شود و آن ناحیه را از سایر نواحی جدا می کند. اما نوع دیگری از رابردم ها وجود دارند که خمیری بوده و به آن ها خمیر رابردم گفته می شود. این خمیرها از جنس سیلیکون ساخته می شوند.

خمیر رابردم به دلیل دشواری کار با لاستیک رابردم بسیار مورد استقبال قرار گرفته اند و دندانپزشکان بیشتر تمایل دارند تا از این نوع رابردم برای حفظ سلامت بیمار استفاده کنند. البته لازم به ذکر است که رابردم سیلیکونی برای فعالیت های اندو مناسب نبوده و نمی تواند از دهان بیمار در برابر ابزار چرخشی محافظت کند.

بهتر است که رابردم خمیری را بیش تر برای محافظت از دندان و لثه بیمار در حین انجام بلیچینگ آفیس، درمان باندیگ توتال اچ و کامپوزیت های توتال اچ استفاده کنید.

قیمت رابردم دندانپزشکی

رابردم ها در دو نوع لاستیکی و خمیری با یک دیگر تفاوت قیمت دارند و رابردم های خمیری قیمت بالاتری نسبت به نوع لاستیکی آن ها دارند. این قیمت بالاتر در واقع بهای راحتی کار شماست زیرا خمیرهای رابردم به راحتی ست می شوند و پس از پایان کار خیلی ساده پاک خواهند شد. اما لاستیک رابردم برای نصب نیاز به فریم، الگو و کلمپ رابردم دارند که در ادامه به توضیح آن خواهیم پرداخت.

بنابراین به طورکلی قیمت رابردم دندانپزشکی به نوع و کاربرد آن بستگی دارد اما در رابردم های یکسان عامل برند و شرکت سازنده نیز دخیل خواهد بود. به طور مثال قیمت یک رابردم خمیری مشابه در دو شرکت مختلف با توجه به محبوبیت و کیفیت کار شرکت ها متفاوت خواهد بود.

کلمپ دندانپزشکی چیست؟

کلمپ در لغت به معنای حلقه است و منظور از کلمپ رابردم، وسیله استیل حلقه مانندی است که بخشی از ابزار رابردم می ‌باشد و به وسیله آن، رابردم روی دهان بیمار فیکس می ‌شود. آن ‌ها با استفاده از نگهدارنده یا فورسپس مخصوص که با قرار دادن گیره در دو سوراخ جانبی، کلمپ را باز می ‌کند، وارد ناحیه می ‌شوند و به رابردم متصل می شوند. این ابزار علاوه بر نگه داشتن رابردم با فشردن لثه هموستاز ایجاد کرده و از خون ریزی آن جلوگیری می کنند. علاوه بر آن انجام کارها دندانپزشکی را برای بیمار راحت تر کرده زیرا دیگر لازم نیست که زبان بیمار با آینه یا سایر ابزار دندانپزشکی کنترل شود.

انواع کلمپ دندانپزشکی

کلمپ رابردم را می توان از جنبه های زیادی مانند محل کاربرد آن ها و بالدار یا بی بال بودنشان دسته بندی کرد که هر کدام استفاده به خصوص خود را دارند. برای این که بتوان کلمپ ها را از هم تشخیص دهید یک استاندارد بین المللی برای آن ها در نظر گرفته شده است. این استاندارد شامل کدهای عددی است که نوع دقیق کلمپ دندانپزشکی را مشخص می کنند.

راهنمای خرید کلمپ رابردم

کلمپ دندانپزشکی یکی از متنوع ترین انواع ابزار دندانپزشکی می باشد و شاید نتوان به طور دقیقی تعداد انواع آن ها را مشخص کرد. بنابراین برای آن که در هنگام خرید کلمپ رابردم دچار مشکل نشوید لازم است تا نکاتی را در هنگام خرید در نظر بگیرید. یکی از مهم ترین این نکات آشنایی با نحوه کدگذاری کلمپ رابردم است.

کدگذاری کلمپ دندانپزشکی

همانطور که گفتیم تعداد کلمپ های دندانپزشکی به حدی زیاد است که آشنایی دقیق با انواع آن ها تقریبا غیرممکن است. بنابراین همین که تنها با تعدادی از پرکاربردترین آن ها آشنا باشید کفایت خواهد کرد. از پرکاربردترین کلمپ های رابردم می توان به شماره 00 (کلمپ مخصوص کودکان و دندان های کوچک)، کلمپ 0، کلمپ 9 و 9T، کلمپ 211 یا کلمپ پروانه و کلمپ های پرمولر بالا و پرمولر پایین اشاره کرد.

همانطور که میبینید هر کد کلمپ برای استفاده در یک ناحیه به خصوص از دهان ساخته شده است بنابراین شاید مهم ترین نکته انتخاب و خرید کلمپ دندانپزشکی توجه به کدگذاری ها باشد.

رینگ دار یا بدون رینگ بودن کلمپ رابردم

موضوع دیگری که باید هنگام خرید کلمپ دندانپزشکی به آن توجه شود رینگ دار بودن یا بی رینگ بودن کلمپ است. برخی از انواع کلمپ های دندانپزشکی دارای رینگ هستند. این رینگ ها باعث می شوند تا دیگر برای جایگذاری آن ها به فورسپس نیازی نباشد و یک حرکت ساده دست بتوان آن ها را در سر جای درستشان ثابت کرد.

این رینگ ها سرعت عمل و دقت کار شما را به مراتب افزایش می دهند بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که اگر از رابردم و متعلقات آن زیاد استفاده می کنید، کلمپ های رینگ دار را برای خود انتخاب کنید.

قیمت کلمپ دندانپزشکی

در تعیین قیمت کلمپ دندانپزشکی کدگذاری آن ها تاثیر آن چنان زیادی نخواهند داشت و تقریبا قیمت های آن ها در یک محدوده قرار گرفته اند. اما رینگ دار یا بدون رینگ بودن کلمپ ها بسیار موثر خواهند بود. بدیهی است که کلمپ های رینگ دار از انواع بدون رینگ آن قیمت بالاتری داشته باشند. این مورد را در نظر داشته باشید که در صورت استفاده از کلمپ های بدون رینگ هزینه خرید فورسپس و رینگ های به خصوص برای جایگذاری آن ها نیز اضافه خواهد شد.

مرتب سازی : حذف فیلتر
محدوده قیمت :
فقط کالای موجود
فقط تخفیف دارها
برند :
  • imed
  • ارسال سریع
  • منتخب یونیت
  • برنده کیفیت
selective product