مشاوره خرید و قیمت آون و بن ماری

دستگاه فور یا آون آزمایشگاهی چیست؟

دستگاه آون برای ضد عفونی و استریل تجهیزات فلزی به وسیله ی حرارت غیر مستقیم و خشک تا حدود 300 درجه سانتی گراد استفاده می شود و برخی از انواع آون ها می توانند دما را تا 600 درجه سانتی گراد نیز افزایش دهند. آون آزمایشگاهی که با نام فور نیز معروف است از جمله دستگاه های آزمایشگاهی است که با ایجاد حرارت بالا باعث خشک و استریل شدن ظروف مختلف شیشه‌ای و فلزی می شود. در صورتی که شما در یکی از زمینه های تحقیقاتی آزمایشگاهی، آزمایشگاه زیست شناسی، شیمی، داروسازی و پزشکی قانونی فعالیت می کنید، دستگاه فور برای کار شما یکی از واجب ترین تجهیزات به حساب می آیند. انواع آون آزمایشگاهی متناسب با اهداف و کاربرد های مختلف ساخته می شوند که می توان آن ها را به طور کلی از نظر ساختار و کاربرد آن ها به دسته های مختلف تقسیم کرد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

کاربرد آون آزمایشگاهی

کاربرد عمده دستگاه آون، خشک کردن و استریل کردن وسایل و ابزار شیشه ‌ای یا فلزی در آزمایشگاه است. با افزایش تدریجی دمای آون، رطوبت موجود در این ابزار تبخیر شده و باعث می شود تا هر گونه فعالیت بیولوژیکی در آن ها از بین برود. محدوده حرارتی فور معمولا تا 350 درجه سانتی گراد است. اما برخی از آون‌ ها تا 600 درجه دما را نیز تامین می‌ کنند که به آن ها آون هوای داغ یا گرم خانه نیز می‌گویند.

راهنمای خرید آون آزمایشگاهی 

آون یکی از حساس ترین و پرکاربردترین تجهیزات موجود در آزمایشگاه ها و مراکز دندانسازی است بنابراین در هنگام خرید آون آزمایشگاهی باید دقت لازم را به خرج دهید. از جمله نکاتی که پیش از خرید آون آزمایشگاهی باید به آن توجه کنید شامل موارد زیر هستند.

انواع فور آزمایشگاهی

یکی از اولین و مهم ترین نکاتی که پیش از خرید آون آزمایشگاهی باید به آن دقت کنید انواع فور آزمایشگاهی می باشد. آون ها در انواع مختلف، کاربردها و شکل های متفاوتی دارند که باید مناسب با فعالیت شما انتخاب شوند.

آون خشک آزمایشگاهی

 در آون خشک کن یا وکیوم از سیستم محفظه خلاء برای استریل و خشک کردن ابزار استفاده می شود . به این منظور یک پمپ خلاء در کنار یا زیر دستگاه تعبیه شده که با مکش هوا ، خلا ایجاد می کند . جنس بدنه ی این نوع آون می تواند از چدن ، آلومینیوم یا استیل ضد زنگ باشد. اگر شما در زمینه داروسازی فعالیت می کنید، احتمالا آون وکیوم برایتان کاربرد زیادی دارد زیرا این آون توانایی منحصر بفردی در نگهداری و خشک کردن ایمن مواد شیمیایی با حساسیت بالا و ممانعت در تجمع رسوب دارد.

آون همرفتی آزمایشگاهی 

این آون به گونه ای طراحی شده است که گرما به طور مستقیم به ابزار و وسایل درون محفظه آن تابیده نشود. برای این منظور، یک فن درون آون تعبیه می شود تا یک جریان همرفتی را درون محفظه ایجاد کند. آون های همرفتی به دو دسته همرفتی مکانیکی و جاذبه ای تقسیم می شوند. آون همرفتی مکانیکی با استفاده از فن بلوئر یا دمنده هوای گرم جریان همرفتی را درون محفظه ایجاد می کند. این مساله باعث توزیع یکنواخت و سریع هوای گرم می‌شود. نکته قابل توجه این است که گاهی گرمایش همرفتی می ‌تواند در اثر فشار فن باعث خشک شدن بیش از حد نمونه شود.

آون همرفتی جاذبه ای براساس قوانین فیزیک عمل می کند. طبق این مورد، هوای گرم به طور طبیعی وقتی منبسط می‌شود، بالا می ‌رود چون تراکم آن نسبت به هوای اطراف کاهش پیدا می کند. مکانیسم این نوع آون بسیار ساده تر از نوع مکانیکی بوده و همچنین سرعت کار آن نیز پایین تر است.

آون سنگین آزمایشگاهی

تفاوتی که این نوع آون با دو نوع قبلی دارد، حجم آن است. آون سنگین معمولا در صنایع و یا مراکزی با حجم کاری زیاد مورد استفاده قرار می گیرند و از آن ها بیش تر می توانید برای استریل تجهیزات بزرگ بهره ببرید. بنابراین اگر به دنبال وسیله ای جهت استریل تجهیزات بزرگ می گردید، پیشنهاد ما به شما آون سنگین آزمایشگاهی یا Heavy Duty است.

آون الکتریکی آزمایشگاهی

نوع خاصی از کوره یا آون آزمایشگاهی وجود دارد که دامنه دمایی آن بین 1100 تا 1500 درجه سانتی گراد می باشد. این نوع کوره جهت مصارف خاص مانند خاکسترگیری در آزمایشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. در کوره های الکتریکی عمل سینترینگ (sintering) که با فرایند ذوب متفاوت است صورت می گیرد. سینترینگ یا ذوب سطحی یکی از روش های شکل دهی به فلزات و سرامیک است که از طریق حرارت بالا به همراه فشار یا بدون آن انجام می شود. کوره های الکتریکی یکی از پرکاربردترین تجهیزات در حوزه دندانسازی (برای ذوب سطحی مواد سرامیکی ساخت دندان) و آزمایشگاهی (برای خاکسترگیری و ذوب مواد آلی) به شمار می آید. این کوره ها می توانند در ظرف 30 دقیقه دما را به 1100 درجه سانتی گراد برسانند

ابعاد آون آزمایشگاهی

طبیعتا یکی از اولین نکات پیش از خرید آون، توجه به اندازه و ظرفیت آن است. شما باید با توجه به فضا و حجم کار خود فور مناسب را انتخاب کنید. بنابراین پیش از خرید حتما فضای تعبیه شده برای آون و همچنین اندازه و حجم ظروف خود را به دقت بررسی کنید. آون ها معمولا در حجم های 55، 100، 140 و 200 لیتری تولید و به بازار عرضه می شوند که با توجه به نیاز و میزان فعالیت روزانه می توانید آن ها را تهیه کنید.

جنس بدنه داخلی فور آزمایشگاهی

آون های آزمایشگاهی اغلب از استیل یا آلومینیوم ساخته می شوند. توجه کنید که بدنه استیل نسبت به آلومینیوم از کیفیت بالاتری برخوردار است. بنابراین اگر به دنبال یک خرید عالی هستید، پیشنهاد ما به شما آون های استیل هستند.

نوع سنسور حرارتی آون آزمایشگاهی

سنسورهای حرارتی آون ها می توانند آنالوگ یا دیجیتالی باشند. دقت سنسورهای دیجیتالی به مراتب از انواع آنالوگ آن ها بیش تر بوده و همچنین قیمت بالاتری هم دارند و انتخاب این مورد برعهده شماست.

دقت دمایی آون

دقت دمایی آون ها به کارخانه سازنده آن ها بستگی دارد. دقت اندازه گیری آون ها معمولا بین 0.5 تا 1 درجه سانتی گراد است یعنی زمانی که دستگاه به دمای 150 درجه برسد، نمایشگر دما بین 149 تا 151 تغییر خواهد کرد. در صورتی که نمونه های آزمایشی شما به دقت دمایی بالایی نیاز دارند، حتما این نکته را مورد توجه قرار دهید.

قیمت دستگاه آون آزمایشگاهی

عوامل زیادی می توانند در قیمت دستگاه آون آزمایشگاهی تاثیرگذار باشند. از جمله این عوامل می توان به سایز دستگاه، وجود تایمر، جنس بدنه داخلی، نوع سنسور حرارتی، فن هوا و برند آن اشاره کرد. امروزه با توجه به کاربرد زیاد فور آزمایشگاهی، شرکت های داخلی و خارجی زیادی دست به تولید این تجهیز آزمایشگاهی زده اند. با توجه به شرایط اقتصادی حاکم در ایران، آون آزمایشگاهی ایرانی طرفداران زیادی پیدا کرده است. زیرا نه تنها قیمت مناسب تری دارد بلکه از نظر کیفیت نیز رقیب سرسختی برای آون آزمایشگاهی خارجی محسوب می شود.

بن ماری آزمایشگاهی چیست؟

یکی از تجهیزات موجود در آزمایشگاه‌ها، بن ماری است که با نام حمام آب نیز شناخته می‌شود. بن ماری در آزمایشگاه‌های مختلفی از جمله آزمایشگاه‌های موجود در مراکز تحقیقاتی، کلینیکی، صنایع غذایی و آموزشی کاربرد دارد. این تجهیز برای انجام تست‌های سرم شناسی، آزمایش‌های سرولوژیک، ترکیب مواد آگلوتیناسیون، تست‌های دارویی و تست‌های بیوشیمی به کار گرفته می‌شود.

نکاتی برای خرید بن ماری آزمایشگاهی

برای خرید بن ماری آزمایشگاهی نکاتی وجود دارند که با رعایت آن ها نه تنها می توانید دستگاه مورد نیازتان را تهیه کنید بلکه می توانید با کم ترین هزینه، بهترین و مناسب ترین بن ماری آزمایشگاهی را در آزمایشگاه یا کلینیک خود داشته باشد. در خرید بن ماری آزمایشگاهی کافیست نکاتی مانند نوع بن ماری، حجم دستگاه، توان کارکرد و ... توجه کنید.

انواع بن ماری آزمایشگاهی

یکی از اولین نکاتی که برای خرید دستگاه بن ماری آزمایشگاهی باید به آن توجه کنید طبیعتا نوع بن ماری خواهد بود. بن ماری ها از نظر شکل ظاهری و همچنین کاربرد انواع مختلفی دارند که در این قیمت با دو نوع از پرکاربردترین و محبوب ترین انواع بن ماری آزمایشگاهی آشنا خواهیم شد.

بن ماری جوش 

بن ماری جوش آزمایشگاهی از یک محفظه استیل یا فولادی ساخته شده است که با استفاده از یک المنت، گرمای مورد نیاز محفظه را تامین می کند. به طوری که با پر کردن حمام از آب و تنظیم دما، به صورت تدریجی دما بالا رفته تا زمانی که به دمای مورد نظر برسد و میزان گرما در این دما حفظ شود. معمولا محفظه بن ماری های جوش دو جداره هستند و بین لایه ها یک عایق قرار گرفته است تا از هدر رفت گرما جلوگیری کند. بن ماری های جوش در دو نوع ترموستاتیک و آنالوگ در بازار موجود هستند که انتخاب آن باید براساس حجم فعالیت و خواسته شما انجام شود.

بن ماری جوش به صورت خانه خانه ساخته می شوند که در انواع 2، 4، 6 و یا 8 خانه هستند. داخل هر کدام از این خانه ها می توان ارلن، بشر یا هر ظرف آزمایشگاهی دیگر قرار داد. لازم به ذکر است که تمام خانه را می توان روی یک دما تنظیم کرد. بنابراین در هنگام خرید بن ماری جوش حتما تعداد خانه ها را با توجه به نیازتان تعیین کنید.

بن ماری سرولوژی

بن ماری سرولوژی بر خلاف بن ماری جوش که خانه خانه است از یک محفظه بزرگ (معمولا ابعاد 15*40*30) ساخته شده اند. بن ماری های سرولوژی در آزمایشگاه ها می توانند کاربرد های روزانه باکتریولوژیک، انکوباسیون، کشت بافت، مطالعات واکنش های آنزیمی، مطالعات مشاهده رشد، تجزیه و تحلیل تخمیر و کاربردهای مختلف عمومی و تخصصی دیگر در آزمایشگاه ‌های مختلف داشته باشند. توجه داشته باشید که این نوع از بن ماری ها دارای سیستم کنترل دمای دیجیتال هستند و همچنین جنس بدنه داخلی و خارجی آن ها باید از استیل ضدزنگ باشد.

توان کاری بن ماری آزمایشگاهی

در هنگام خرید بن ماری باید به توان کاری و همچنین برق مصرفی آن نیز توجه کنید. بن ماری آزمایشگاهی برای کارکرد نیاز به جریان الکتریکی 120 ولت با فرکانس 60 هرتز دارد. در صورتی که بن ماری را به برق شهری متصل می کنید توجه داشته باشید که میزان فرکانس آن باید 50 باشد تا بتواند به درستی کار کند. بنابراین پیش از خرید بن ماری ابتدا تعیین کنید که منبع تغذیه آن چه خواهد بود.

حجم محفظه بن ماری آزمایشگاهی

حجم محفظه بن ماری بسته به نوع و شرکت سازنده آن معمولا بین 2 تا 30 لیتر است. بهتر است پیش از خرید ابتدا حجم مورد نیاز را با توجه به میزان فعالیتتان تعیین کنید تا علاوه بر تهیه دستگاه مناسب، از هزینه های اضافی نیز جلوگیری شود.

قیمت بن ماری آزمایشگاهی 

بن ماری آزمایشگاهی تنوع قیمتی نسبتا بالایی دارد و این تنوع را مدیون انواع مختلف آن و شرکت های سازنده هستیم. معمولا بین بن ماری جوش و سرولوژیک تفاوت قیمت فاحشی وجود ندارد اما نوعی از بن ماری ها که توانایی تبدیل شدن به هردوی این مدل ها را دارند قیمت بالاتری خواهند داشت. از طرفی قیمت بن ماری ایرانی از انواع خارجی آن ها پایین تر می باشد. خوشبختانه یا متاسفانه امروزه با توجه به شرایط اقتصادی و واردات کالا به کشور، بیش تر حجم بازار را شرکت های تولید کننده داخلی تشکیل داده اند و این موضوع می تواند انتخاب شما را محدود اما به صرفه تر کند.

گارانتی و خدمات پس از فروش

آون آزمایشگاهی و بن ماری هر دو از تجهیزات ضروری آزمایشگاه هستند که خراب شدن و از کار افتادنشان می تواند مدت ها فعالیت های آزمایشگاه را به حالت تعلیق در بیاورد. از طرفی به دلیل قیمت نسبتا بالای آن ها نمی توان به هر شرکت و هر فردی برای تعمیر آن ها اعتماد کرد. بنابراین عقلانی است که در هنگام خرید تجهیزات آزمایشگاهی حتما به دنبال یک گارانتی و خدمات پس از فروش معتبر باشید تا در صورت بروز هرگونه مشکلی بتوان با خیال آسوده و کم ترین هزینه مشکل را برطرف کرد.

یکی از مزایای خرید آنلاین تجهیزات آزمایشگاهی از فروشگاه یونیت، پشتیبانی معتبر و همه روزه از محصولات است. کارشناسان یونیت به صورت همه روزه شما را در فرایند خرید و حتی بهره مندی از گارانتی شرکت ها همراهی کرده و در اولین فرصت به سوالات شما پاسخ خواهند داد.

مرتب سازی : حذف فیلتر
محدوده قیمت :
فقط کالای موجود
فقط تخفیف دارها
برند :
  • imed
  • ارسال سریع
  • منتخب یونیت
  • برنده کیفیت